MediaWatch

Kiosker har afvist at sælge Charlie Hebdo

Det er ikke alle distributører, der har takket ja til at sælge Charlie Hebdo i Danmark.

Foto: Mads Nissen/Polfoto

Tirsdag bekræftede Bladkompagniet, at de har bestilt 300 udgaver af magasinet Charlie Hebdos næste udsendelse til Danmark med henblik på at sælge i dem i bladkiosker rundt om i landet.

Det er dog ikke alle kioskerne, der er med på den idé, oplyser Bladkompagniets direktør Christian Lanng Nielsen til Ritzau.

Spørgsmål: Har I oplevet, at kiosker har afvist at sælge bladet?

- Ja!

Spørgsmål: Er det af sikkerhedsmæssige hensyn?

- Jeg tror, jeg holder mig til mit ja med udråbstegn, siger Christian Lanng Nielsen.

Han havde dog på forhånd forhørt sig hos en række bladkiosker, der gerne vil sælge bladet, og bladet kommer derfor i salg.

Ifølge DR Kultur har bladkiosken i Magasin i København, Amagerbro Kiosk og tegneserieforhandleren Faraos Cigarer i Københavnsområdet allerede bekræftet, at de vil sælge bladet.

Det bliver dog ikke alle steder i Danmark.

- Vi forventer udelukkende, at distributionen sker i Storkøbenhavn, siger Christian Lanng Nielsen.

Der er ifølge direktøren kun et sigte med at udsende bladet netop nu.

- Ud fra et kommercielt synspunkt ser vi et potentiale. Vi har tidligere haft Charlie Hebdo i distribution, men stoppede på grund af manglende interesse. Nu er der i sagens natur en rigtig stor interesse, siger han.

I første omgang er der bestilt 300 eksemplarer af den franske version af bladet til Danmark. Det kan dog blive til flere.

- Vi har bestilt 300 eksemplarer hjem. Det virker, som om efterspørgslen er væsentlig større end det. Det er let at være bagklog. Vi bestiller flere hjem, hvis vi forventer, at vi kan afsætte flere end de 300, siger Christian Lanng Nielsen.

Også i Norge kommer 200 eksemplarer af den næste udgave af Charlie Hebdo i salg, mens det endnu er uklart, hvorvidt magasinet kan købes i Sverige.

/ritzau/

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

B.T. lukker printavisen, cityredaktionerne nedlægges og chefredaktør Jonas Kuld Rathje stopper, Bog & Idé barsler med streamingtjeneste, og DR gentænker kulturdækningen. Det har været en travl uge i Mediedanmark, men du får overblikket over de vigtigste historier lige her.

Den Uafhængige venter øget vækst i 2022 med dyrere abonnement

Radiostationen, der gik i luften i 2020, lagde 20 kr. til abonnementsprisen i marts, hvilket har fået nogle af de betalende lyttere til at falde fra. Medlemstallet ventes dog at vokse og omsætningen stige i indeværende år, vurderer strategichef Kasper Saugmann.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs