Top 10: Erhvervsmedier dyster på web, mobil og tablet

Kampen om erhvervslæserne spidser til i efteråret, hvor Epn.dk bliver til Finans, og Børsen lægger an til tv-satsningen Børsen Play. Sådan ser den digitale top ud forud for slaget.
Foto: Colourbox
Foto: Colourbox

Mediebranchen har fået øjnene op for det lukrative marked for erhvervslæsere, og det vil for alvor komme til udtryk i de kommende måneder.

Jyllands-Posten annoncerede i sensommeren, at erhvervsdækningen fremover lægges i det digitale medie Finans og opgraderes med 20 nye reportere. Ifølge MediaWatchs oplysninger barsler Børsen samtidig med et modtræk i form af web-tv satsingen Børsen Play, mens der stadig ikke er nyt om forhandlingerne mellem Berlingske og TV 2 Finans, der skal prøve at finde en ny løsning på deres aftale om udveksling af tv-indhold.

Dagblade i toppen

I forbindelse med lanceringen af Finans, der ventes at gå i luften senere i oktober, bliver Epn.dk til Finans.dk. Ser man på webtallene fra august, så overtager Finans.dk et brugertal på 472.775. Berlingske råder over det næststørste erhvervsmedie i form af Business.dk, der i august havde 420.000 brugere.

Borsen.dk har derimod ikke tredjepladsen, der indtages af Euroinvestor, som med sine børstal og korte nyhedstelegrammer fra Ritzau Finans i august nåede et brugertal på 313.319. Børsen indtager dog med undersider som finans.borsen.dk og investor.borsen.dk en række af pladserne længere nede i top 10.

Top 10: De største erhvervsmedier på web

På tablet er Borsen.dk derimod det tredjemest besøgte erhvervsmedie i august med 74.028 mod Euroinvestors 61.462. Samtidig er Epn.dk også her det mest besøgte, hvor siden med 211.835 brugere sidder på positionen som landets mest besøgte på de mellemstore skærme. Forspringet ned til Business.dk er dog her noget mindre, da Berlingskes erhvervsside havde 191.248 brugere i august.

Top 10: De største erhvervsmedier på tablet

Styrkeforholdet fra de mellemstore skærme afspejler sig også på mobiltallene for august, hvor Epn.dk nåede 272.399 brugere, mens Business.dk fik et brugertal på 216.322. Borsen.dk havde 80.201 brugere i august og havde på mobilen derfor et spring på godt 32.000 brugere ned til Euroinvestor, der var fjerdemest besøgt på de mindste skærme i månedstallene fra Danske Medier Research. Trafiktallene fra mediernes egne apps er ikke medregnet i opgørelsen.

Top 10: De største erhvervsmedier på mobil

Man kan indtil videre ikke lægge mobil- og tablettal sammen og få en total. Danske Mediers data vil først senere i år tilbyde et netto-brugertal. Den nuværende måde at opgøre tallene på begyndte først i januar. Derfor er det endnu heller ikke muligt at sammenligne med samme måned året før.

Kilde: Danske Medier Research/Gemius

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også