MediaWatch

Global: Yahoo vil lave nyheder til Apple Watch

Yahoo og nyhedstjenesten Circa satser på at lave apps til Apples nye smartwatch, Skotsk selvstændighed kan koste dyrt på licensen, YouTube sluger en femtedel af indtægter på videoannoncer.

Yahoo vil lave nyheder til Apple Watch

Knap er Apples nye ur lanceret, før de første forsøg på at bruge det til nyhedsapps er på vej. Til præsentationen i tirsdags blev der ikke decideret nævnt noget om nyhedsapps, men nu melder Yahoo og nyhedstjenesten Circa ud, at de vil erobre den nye platform. Yahoos News Digest-app kommer således til at blive tilgængelig i en Apple Watch-version. Vicedirektør for mobile produkter bekræfer overfor Buzzfeed, at de på forhånd har haft adgang til at teste Apple-urets teknologi. Circa har i længere tid arbejdet på en version af deres nyhedsapp til smartwatches og andre ”wearables”, men har ikke på samme åde haft adgang til at teste teknologien i Apple Watch.

Skotsk selvstændighed vil koste dyrt på licensen

Hvis skotternes stemmer ja til selvstændighed kan det koste dyrt på licensregningen. BBC er under politisk pres for at offentliggøre en intern undersøgelse, der ifølge The Guardian viser, at skotter kan risikere en fordobling af licensen, hvis de efter en løsrivelse fortsat vil se og høre de samme BBC-programmer. BBC stritter dog imod at offentliggøre rapporten af hensyn til at bevare upartiskhed i broadcasterens dækning. Ved selvstændighed vil BBC Scotland holde op med at være en del af den finansstruktur, som også BBC Wales hører under. Desuden er BBC Scotland dobbelt så dyr at drive som BBC Wales på grund af landets mange bjerge, og at befolkningen i Skotland er mere geografisk spredt.

YouTube sluger en femtedel af indtægter på videoannoncer

Når det gælder digital video er YouTube stadig konge.  I en undersøgelse fra analysefirmaet eMarketer henter Google gennem YouTube ifølge Wall Street Journal 1.13 mia. dollars (ca. 6,65 mia. kroner) i indtægter fra videoannoncer. Det svarer til 18,9 pct. af det samlede marked for den type af annoncer. Analysefirmaet forventer dog ikke, at YouTube i fremtiden vil være i stand til at forbedre andelen. Blandt andre Yahoo har store ambitioner på videoområdet, eksempelvis illustreret ved, at tjenesten i bedste Netflix-stil har købt og genopliver kultkomedeserien ”Community”.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs