Måling: Journalisters troværdighed lider knæk af Se og Hør-sag
![](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article5763021.ece/ALTERNATES/schema-16_9/kate%2520i%2520se%2520og%2520h%25C3%25B8r.jpg)
Se og Hørs brug af ulovlige kreditkortoplysninger har ikke kun haft konsekvenser for de kendte, som ugebladet har overvåget. Den samlede journaliststand må nemlig se deres troværdighed dykke i danskernes øjne som en konsekvens af skandalesagen.
Det skriver Radius Kommunikation i en pressemeddelelse.
Kommunikationsvirksomheden har foretaget en ny troværdighedsmåling gennem Epinions Danmarkspanel, som viser, at journalisters troværdighed er dykket med næsten 10 pct. siden sidste måling i 2013. Det er et af de største dyk blandt faggrupper i flere år.
Derudover svarer 38 pct., at Se og Hør-sagen har påvirket deres generelle opfattelse af journalister i negativ retning.
”Det er bemærkelsesværdigt, at fire ud ti danskere siger, at Se og Hør-sagen har skadet deres opfattelse af journalister generelt. Det tyder på, at sagen ikke kun har svækket tilliden til Se og Hør, men også har haft en betydning for mediebranchen som helhed. Det er derfor vigtigere end nogensinde for grænsesøgende medier, at de ikke går ud over kanten. For det koster på troværdigheden. En naturlig konsekvens af sagen er, at der nu mere end nogensinde skal holdes orden i eget mediehus og ageres konsekvent, hvis nogen træder ved siden af internt,” udtaler Nicolaj Taudorf Andersen, seniorpartner og bestyrelsesformand i Radius Kommunikation A/S, i en pressemeddelelse.
Nicolaj Taudorf Andersen understrer dog også, at målingen er foretaget i en tid, hvor Se og Hør-sagen "kører på de høje nagler og har fået stor mediedækning igennem flere uger'. Derfor er det for tidligt at sige, om skaden på journalisternes troværdighed er et øjebliksbillede eller mere permanent, vurderer han.
For et par uger siden var tonen en anden fra Nicolaj Taudorf Andersen. Her fortalte han MediaWatch, at det slet var sikkert, at skandalesagen ville påvirke journalisters troværdighed negativt.
Radius Kommunikation har siden 2008 løbende undersøgt forskellige faggruppers troværdighed.
Journalister vil have smileymærkning af god journalistik
Bureau: Se og Hør-skandale vil ikke skade journalisters troværdighed
Relaterede artikler
Danske Medier: Vi afventer Se og Hør-undersøgelse
For abonnenter