Danske Medier vil have klarere linjer for tip-honorarer

Medier, der betaler kilder og tippere, bør offentliggøre deres retningslinjer for den praksis, mener Danske Mediers redaktionelle udvalg.

Medier, der betaler penge til kilder eller udlover tip-honorarer, bør spille med åbne kort og offentliggøre deres retningslinjer for det. Det anbefaler Danske Mediers redaktionelle udvalg, fortalte interesseorganisationens formand, Per Lyngby, i dag på Danske Mediers generalforsamling. Det skriver Danske Medier på sin hjemmeside.

Udvalget anbefaler retningslinjer, der er inspireret af de norske presseetiske regler, den såkaldte 'Vær Varsom Plakat',  fortalte Per Lyngby, der er adm. direktør og ansv. chefredaktør på Nordjyske Medier.

Vær Varsom Plakaten blev ændret i kølvandet på den norske Se og Hør-sag i 2007. Før da havde retningslinjerne ikke nævnt kilde- og tiphonorar, men nu blev der tilføjet en passus om, at man skal være varsom med at bruge det, og at det strider mod god presseskik at lave betalingsordninger, der kan friste folk til at krænke andre menneskers privatliv eller udlevere personfølsomme oplysninger. 

Danske Medier og Dansk Journalistforbund har i kølvandet på Se og Hør-sagen, hvor betaling af tip og kilder spiller en ganske afgørende rolle, meldt ud, at der kunne være behov for en stramning af de presseetiske regler angående netop betaling af kilder.

I Norge har ændringen af de pressetiske regler, fra ikke at nævne kilde-honorarer til at opfordre til varsomhed med dem, dog fået kritik for reelt ikke at være en stramning, men derimod en liberalisering af reglerne. 

Ifølge MediaWatchs oplysninger, er det kun Ekstra Bladet og Se og Hør, der fortæller, at de tilbyder tip-honorarer.

Ekstra Bladets chefredaktør, Poul Madsen, har netop i dag debatteret emnet med kulturminister Marianne Jelved (R) i radioprogrammet P1 Debat. Her holdt Poul Madsen fast på retten til at betale kilder, mens kulturministeren mente, at det var en ufarbar vej, der helt bør undgås. 

Danske Mediers redaktionelle udvalg består af chefredaktører fra en lang række af Danske Mediers medlemmer, foruden DR og TV 2. I udvalget sidder bl.a. Ekstra Bladets chefredaktør Poul Madsen. Niels Pinborg, Se og Hørs chefredaktør, sidder ikke i udvalget.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også