Forsker: Public service vil altid genere private medier
Det er nærmest umuligt at forestille sig en verden, hvor public service- og private medier lever side om side i fredelig sameksistens.
Det skriver Berlingske, efter at have talt med medieforsker Henrik Søndergaard fra Syddansk Universitet.
»Det ligger simpelthen i kortene, at man ikke kan lave public service uden at genere private aktører på samme marked. Principielt generer Rigshospitalet også de private hospitaler, og det samme gør DR i forhold til de private TV-kanaler, uanset hvordan man udformer den offentlige kanal,« siger han til avisen.
Statsstøttede medier gavner også private
Den sidste tid har public service-begrebet været til ophedet politisk diskussion frem mod de kommende forhandlinger om et nyt medieforlig. I går, torsdag, var kulturminister Marianne Jelved (R) ude og give Danmarks Radio stort set frie rammer for at definere sin rolle som public service-medie, og det blev modtaget med noget nær raseri fra den borgerlige fløj.
Her har man den senere tid ville begrænse Danmarks Radio i forhold til indhold og udgivelsesplatforme, og dermed skriver medieforskerens udtalelser ind i det, der ser ud til at blive en hårdhændet begrebsafklaring af public service-mediernes rolle i fremtiden, skriver Berlingske.
Henrik Søndergaard pointerer, at selvom public service-tanken som udgangspunkt vil presse de privatejede medier på pengepungen, så er public service-medierne også med at presse kvaliteten hos private medier op. Det afgørende er ifølge forskeren, at man finder en passende størrelse til public service-medierne. De må ikke være for store og tromle de private – og de må ikke være for små til ikke at have en folkeoplysende effekt.
Den balance begynder Folketinget diskussionen om i midten af næste måned, når forhandlingerne om de næste fire års medieforlig begynder.
R-ordfører: Dagblade bør beskyttes mod dr.dk
Public Service Pulje går mest til TV 2
Jelved: Public service kan i princippet være alt