MediaWatch

Global: Viral sensation får Facebook-tæsk

Ændring i Facebooks nyhedsfeed halverer Upworthys trafik, Google indgår alliance med analyse-gigant, og svensk LO samler medier under ét tag.

Viral sensation får Facebook-tæsk

At Facebooks algoritme er altafgørende for, hvad der popper op i brugernes nyhedsfeed, mærker det virale medie Upworthy nu. Mediet, der er specialiseret i at få dets politiske indhold delt på sociale medier, kunne i november annoncere gigantiske trafiktal. I december skruede Facebook så igen på algoritmen for visninger af nyheder. Det betød ifølge Business Insider et fald på 25 pct. til 67 mio. besøgende i løbet af december og yderligere 46 pct. ned til 48 mio. i januar. Ifølge Business Insider tyder noget på, at Facebook belønner de netsider, der har investeret i højtprofilerede journalister, med trafik, mens en side som Upworthy, der oftest vinkler andet netindhold om, nu ikke får mindre trafik fra Facebook.

Google indgår aftale med analyse-gigant

En ny magtfuld alliance står til at kunne ændre måden, milliarder af netannoncer bliver målt på. Google og analyseselskabet ComScore går nemlig sammen om at forene deres teknologier og derved tilbyde udgivere og annoncører at måle deres online annoncer i tæt på realtid. Det skriver USA Today. Ved at indgå i en alliance håber de to store spillere at stå bedre, når store brands skal placere deres annoncekroner. Ifølge ComScore er slutmålet desuden at integrere teknologien, så annoncører også får bedre mulighed for at måle effekter af de tv-reklamer, der er annoncemarkedets mest lukrative.

Svensk LO samler medier under ét tag

For at spare penge på administrationen har LO’s svenske søsterorganisation valgt at opbygge ét samlet hovedkvarter for organisationens medier, skriver Dagens Media. Det skal desuden ifølge fagforbundet give mulighed for, at de forskellige medier kan arbejde på tværs og derved styrke den samlede dækning af arbejdsmarkedsstoffet. Udgivelsernes fra den svenske LO tæller blandt andet Dagens Arbete, Handelsnytt og Fastighetsfolket. De danske LO-medier, Avisen.dk og Ugebrevet A4 blev også flyttet sammen sidste år i selskabet Avisen.dk Aps. Det skulle give synergi-fordele og ville desuden give A4 mulighed for at søge mediestøtte, da Avisen.dk Aps er delejet af Freeway.

Global: Jay Leno sagde farvel med bedste seertal i 15 år

Global: Nyt magasin bringer nye Snowden-afsløringer

Global: Frankrig sænker moms på e-aviser 

Mere fra MediaWatch

B.T.'s fejlskud bekymrer ikke brancheorganisation

Direktør for Danske Medier ser B.T.’s investeringslyst som et sundhedstegn, selv om storbyeventyret kuldsejlede på under et år. Det er dog nødvendigt at knække koden til de lokale og digitale læsere, mener han.

Briefing: Ugen i mediebranchen

B.T. lukker printavisen, cityredaktionerne nedlægges og chefredaktør Jonas Kuld Rathje stopper, Bog & Idé barsler med streamingtjeneste, og DR gentænker kulturdækningen. Det har været en travl uge i Mediedanmark, men du får overblikket over de vigtigste historier lige her.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs