Global: Netflix investerer 3 mia. dollars i indhold

Der er lagt op til en stor Netflix-satsning på mere indhold og en ekspansion i Europa, eBay-stifter henter Twitter-journalist til nyt medie, og nyt svensk dagblad har problemer med at nå ud til alle abonnenter.

Netflix køber indhold for tre mia. i år

I det seneste regnskab fra Netflix fortæller streamingtjenesten, at man planlægger at bruge tre mia. dollars på nyt indhold i det kommende år. Det skriver GigaOM. Det sker dagen efter, at Netflix annoncerede en tredje sæson af hitserien House of Cards til næste år. Ifølge regnskabet bliver der de næste år brugt 6,2 mia. dollars på indhold. I samme forbindelse fortæller selskabet, at man ønsker at rejse 400 mio. dollars, der blandt andet også skal gå til at udvide i Europa, hvor store lande som Tyskland og Frankrig stadig ikke har adgang til tjenesten. Netflix slog forventningerne til regnskabet med en indtjening på 1.175 mia. dollars mod Wall Streets forventning om 1.16 mia. dollars.

eBay-stifter kupper Twitter-pioner

eBay-stifter Pierre Omidyars storstilede mediesatsning henter endnu et prominent navn til holdkortet. Det skriver GigaOM. NPR’s tidligere redaktør Andy Carvin er særligt kendt for sin Twitter-dækning af det arabiske forår, der er blevet fremhævet som et stjerneeksempel på, hvordan journalister kan bruge Twitter i deres dækning. Ikke mindst under opstandene i Egypten brugte Carvin tid på at gennemgå engelsksprogede Tweets fra regionen og hans Twitter-profil blev derved en kanal for filtrerede informationer fra regionen. Carvins rolle hos First Look Media, der også har Glen Greenwald – manden bag Snowden afsløringerne – med på holdet, bliver derfor måske ikke overraskende at integrere sociale medier fra starten af den nye mediesatsning.

Sveriges nye dagblad i distributionsknibe

Dagens ETC, der tidligere på året blev den første nyskabelse på det svenske avismarked i årtier, har problemer med at nå ud til alle abonnenter, skriver Journalisten.se. Avisen er ellers på papiret kommet godt fra start med 6.000 abonnenter på avisen og 400 rent digitale. Problemerne har blandt andet stået i et skifte af it-system, hvor der har været problemer med at overføre nogle af abonnenterne. Problemerne var omfattende ved premieren den 13. januar, mens der i dag stadig ifølge udgiver Johan Ehrenberg er et par hundrede abonnenter, der stadig går forgæves i postkassen efter Dagens ETC.

Global: The Guardians ”robot-avis” gør comeback

Global: Hundedyre Superbowl-reklamer starter viralt

Global: TV 2 hyrer 50 NRK-folk

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også