MediaWatch

SBS' nye ejer kan tjene 600 mio. i år

Den øverste topchef i Discovery Communications kan se frem til et ganske indbringende år i spidsen for en af verdens største mediekoncerner.

David Zaslav, CEO Discovery Communications. | Foto: Discovery Communications

Konsernchefen i amerikanske Discovery Communications, der sidste år købte de nordiske SBS-kanaler, har udsigt til et ganske indbringende 2014.

CEO David Zaslav kan tjene op mod 110 mio. dollars, svarende til mere end 600 mio. kr., i 2014, der er første år i en ny kontrakt, der binder den amerikanske topchef til Discovery indtil 2020.

Det skriver Bloomberg.com, der bl.a. henviser til værdien af Zaslavs aktieoptionsprogram i den børsnoterede amerikanske koncern.

Zaslav modtager som grundløn, skriver Bloomberg, 16,5 mio. kr. årligt og en målbonus på 36 mio. kr.

Bloomberg lægger dertil værdien af Zaslavs aktieoptions-bonus baseret på dagskursen på 88,58 dollar den 3. januar (kursen er faldet en smule siden) og når derved frem til en sum på godt 600 mio. kr.

Zaslav, der kom til Discovery i 2007 og har været en drivende kraft i både børsnoteringen af selskabet og en markant udvidelse af kanal-porteføljen, bliver i løbet af sin kontrakttiden en ganske betydelig aktionær i selskabet, skriver Bloomberg.

I løbet af kontraktperioden vil aktieoptionsprogrammet dog gradvist mindskes, så lønnen vil blive betydeligt mindre i de følgende år. Omvendt vil Zaslavs kontante bonus stige med 3,3 mio. kr. årligt indtil 2018, skriver Bloomberg.

Til sammenligning havde den norske SBS Discovery-chef, Harald Strømme, en skattepligtig indtægt på 5,6 mio. kr. i 2012, skriver norske Kampanje.com.

Discovery Communications ejer tv-kanaler i 60 lande, og er til stede i over 220 markeder.

Global: Mediebosser blandt de bedst betalte

Discovery køber SBS Nordic 

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Døds- og bombetrusler mod Loud, ny radiosatsning i Jysk Fynske Medier, datajournalistik og nye kvartalstal har udgjort rammen for denne uge i mediebranchen. Få overblikket her.

B.T. beklager pornoklip i artikel

I en B.T.- artikel fra 2015 er en indlejret video med lødigt indhold byttet ud med en pornovideo. Ifølge chefredaktør vil B.T. genoverveje brug af indlejringer.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs