Newsweek gør comeback på print

Efter en turbulent årrække med skiftende ejere og et mislykket forsøg som iPad-only-magasin vil Newsweek vække printudgaven til live igen.

Print er ikke dødt – i hvert fald ikke hos det hårdtprøvede ugemagasin, det der nu vil vække den droppede papirudgave fra de døde.

Efter eksperimenter med kun at udkomme på tablet har ledelsen af det hæderkronede Newsweek noget opsigtsvækkende valgt at vende tilbage til print.

New York Times skriver, at ledelsen af bladet, der har skiftet ejere flere gange i de seneste år, håber at vende tilbage som trykt magasin til januar eller februar.

The Economist bliver forbilledet

Chefredaktør Jim Impico siger til avisen, at Newsweek efter planen så ville skulle til at sætte sin lid til indtægter fra abonnenter frem for reklamer.

”Det vil blive en mere abonnements-baseret model, der vil minde mere om The Economists end Time Magazine. Vi ser det som et premium-produkt,” siger han.

I 1991 havde Newsweek 3,3 mio. læsere, men det nåede et lavdepunkt, da bladet blev solgt af Washington Post til milliardæren Sidney Harman for én dollar i 2010. Han fusionerede avisen med webmediet The Daily Beast og droppede senere også printudgaven.

Efterfølgende fortrød Harman, der solgte bladet til IBT Media i august for i stedet at koncentrere sig om The Daily Beast.

Global: Newsweek vil droppe papir

Global: Milliardær fortryder køb af Newsweek

Global: Jonas Bonnier skuffet over digital tomgang 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også