Global: Tal-guru headhunter journalister til medieopstart

Bloggeren Nate Silver trækker journalister med sig til ESPN-satsning, New York Times klar med advertorials, og Dagens Nyheter bygger studie til live-tv.

Tal-guru headhunter journalister til medieopstart

Statistikeren Nate Silver, der har opnået næsten mytisk status i den amerikanske medieverden efter at have forudsagt valgresultaterne ved de seneste to præsidentvalg, suger journalistiske kræfter til ny sportssatsning hos ESPN. Bloggen FiveThirtyEight skal dog samtidig fortsat køre statistikdrevne historier om politik, som den har gjort i de seneste år under ejerskab af New York Times. Ifølge Adweek har han til det formål netop hentet The Guardians talknuser Harry Enten som seniorreporter for politik, mens en håndfuld journalister og redaktører fra Wall Street Journal, Tampa Bay Times og Business Insider også er føjet til holdkortet.

New York Times klar med advertorials

Snart bliver der reklamer til dig i form af artikler fra annoncører, når du bevæger dig ind på New York Times’ digitale territorium. Det løfter avisens chef for annoncer Meredith Kopit Levien sløret for, skriver Capital New York. Såkaldt brand journalism eller native advertisement, som det også kaldes, deler vandene i den amerikanske medieverden, hvor Wall Street Journal bl.a. helt har afvist annonceformen. Tidligere har New York Times også virket afvisende over for formatet, men med relanceringen af avisens hjemmeside i det nye år vil man altså nu eksperimentere med det en talsperson fra avisen kalder en ”storytelling-platform for annoncører”.

Dagens Nyheter bygger eget tv-studie

De svenske aviser fortsætter med at satse på tv. Tidligere har Aftonbladet udvidet sin tv-satsning til også at omfatte en kanal på den svenske streamingtjeneste Magine, og nu udvider Dagens Nyheter også tv-delen af DN.se. Kanalen får faste ugentlige formater, men tv-studiet står også klar til at kunne livesende ved store nyhedsbegivenheder. For fem-seks år siden forsøgte Dagens Nyheter sig med en lignende satsning, men brugerne var den gang ikke klar til tv på nettet, siger DN.se-chef Anna Åberg til Resume.

Global: Forbes skal sælges

Global: Netflix genopliver Forbrydelsen-remake - igen

Global: Snart én mio. svenske Netflix-brugere 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også