Skats direktør lukker TV 2-program
![](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article5277061.ece/ALTERNATES/schema-16_9/Tv2%2520image.jpeg)
Efter tre sæsoner i bedste sendetid og i gennemsnit op mod en halv million seere er det nu slut for TV 2-programmet ’Razzia - Skat rykker ud’.
Ifølge BT har Skats direktør Jesper Rønnow Simonsen nu trukket stikket til det populære program, hvor seerne har kunnet følge Skats medarbejdere på eksempelvis trafikkontrol. Programmet kom for nylig under beskydning, da det viste sig, at en af ’deltagerne’ var blevet hængt ud som skattesnyder, selvom han nægtede. Siden har borgeren vundet sin sag i Skatteankenævnet.
I konflikt med tavshedspligt
Skat er blevet kritiseret for ikke at kunne overholde den skærpede tavshedspligt, som der gælder omkring skatteforhold, i forbindelse med programmet. Rønnow Simonsen vil ikke kommentere den konkrete sag, men bekræfter, at aftalen med produktionsselskabet DocEye er opsagt.
”Efter min tiltrædelse har jeg fulgt programmet 'Razzia - Når Skat rykker ud'. Det er klart, at SKAT har en interesse i at oplyse borgere og virksomheder om vores arbejde. Men jeg har besluttet, at Razzia-programmet ikke er måden at gøre det på,” siger Jesper Rønnow Simonsen til BT.
Ifølge avisen er Skat desuden nu på vej med nye retningslinjer for, hvordan medarbejdere kan udtale sig om sager, så borgere og virksomheders retssikkerhed sikres.
Genkendt trods maskering
Borgerens advokat Christian Falk Hansen fortæller, at klienten de to gange programmet er blevet sendt trods maskering er blevet genkendt og kontaktet af flere.
”Min klient ønskede på ingen måde at medvirke i programmet, men det har TV2 ikke villet acceptere. Selv om han er maskeret i udsendelsen, så har mange kunnet genkende ham, og når folk kun ser programmet og hører Skats version, så tror de jo, han er en fusker,” siger advokat Christian Falk Hansen til BT.
TV 2 News afleverer finansvært tilbage til DR
Relaterede artikler
TV 2 News afleverer finansvært tilbage til DR
For abonnenter
TV 2: YouTube matcher ikke os på kommerciel råstyrke
For abonnenter