Europas største avishus sælger ud af printforretninger
Tyske Axel Springer AG, som bl.a. står bag tabloidavisen Bild og motormagasinet Auto Bild, har i dag indgået en aftale med konkurrenten Funke Mediengruppe om et salg af en række printmedier. Det fremgår af en pressemeddelelse fra Springer-koncernen.
Springer sælger aviserne Berliner Morgenpost og en af deres øldste aviser, Hamburger Abendblatt fra 1946, samt fem tv-magasiner. Det drejer sig om titler som Hörzu, TV Digital, Funk Uhr, Bildwoche, TV Neu. Desuden sælger Springer kvindemagasinerne Bild der Frau og Frau von Heute.
Vil satse mere på Welt og Bild-titler
Det skyldes, at den tyske koncern satser på en strategi om at blive det førende mediehus på digitale platforme. Og således passer printmedierne ikke i den strategi, vurderer Springer.
Til gengæld vil Springer investere flere penge på dagbladet Die Welt og tabloidavisen Bild, samt de forskellige undertitler, der bærer navnene, som f.eks. Auto Bild.
Koncernchefen i Axel Springer AG, Mathias Döpfner, siger i pressemeddelelsen, at det ikke har været en nem beslutning at skille sig af med nogle af mediehusets ældste titler:
”På længere sigt er det dog bedre for titlerne og for medarbejderne, at de bliver en del af Funke Mediengruppe, som satser på regional print- og online journalistik. På den måde komplementerer de to virksomheder hinanden perfekt, fordi Axel Springer i stedte vil forfølge vores ambition at blive det førende, digitale mediehus,” siger Mathias Döpfner.
Salget skal efter planen træde i kraft 1. januar næste år, hvor Springer-koncernen vil indkassere 920 millioner euro for medierne. I første omgang vil det familieejede Funke betale 660 millioner euro inden 30. juni 2014, og resten vil Funke låne af Springer over en længere årrække.
Relaterede artikler
Global: Kamp om tysk svar på YouSee
For abonnenter
Global: Europas mest solgte avis bygger betalingsmur
For abonnenter