Analyse: Mediemagten flytter op på direktionsgangene

Topcheferne skubber chefredaktørerne ned ad listen over de mest magtfulde personer i en mediebranche under forandring, konkluderer analyse.

Magten til at tegne de overordnede strategiske linjer og disponere over mediehusenes økonomi tillægges større betydning, mens det daglige arbejde med mediernes redaktionelle indhold bliver mindre væsentligt. Det er konklusionen på Berlingske Business Magasin analyse af magten i mediebranchen anno 2013 - et år hvor mediebranchen, især dagbladsbranchen, er i færd med at tilpasse sig nye teknologier, medievaner og kommercielle strukturer.

Top 10-listen består stort set udelukkende af folk på direktionsniveau. Enkelte har dobbeltfunktioner og dermed også en redaktionel lederpost. Men de rendyrkede chefredaktører, som Politikens Bo Lidegaard, Jyllands-Postens Jørn Mikkelsen, BT's Olav Skaaning eller Ekstra Bladets Poul Madsen, har juryen bag listen ikke tilskrevet magt nok til at nå top 10.

Allerede abonnent?Log ind her

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr. Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

Med din prøveperiode får du:

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
  • Skal indeholde mindst 8 tegn samt tre af disse: Store bogstaver, små bogstaver, tal, symboler
    Skal indeholde mindst 2 tegn
    Skal indeholde mindst 2 tegn

    Få fuld adgang til dig og dine kollegaer

    Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

    Del artikel

    Tilmeld dig vores nyhedsbrev

    Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

    Nyhedsbrevsvilkår

    Forsiden lige nu

    Læs også