Medieforskere: It's the content, stupid

Det er ikke kun forretningsmodellerne og betalingsmodvillige online-læsere, der er mediernes økonomiske og digitale udfordring. Konservativt og vanetænkt indhold er også et stort problem, mener medieforsker og rektor.

Manglende forretningsmodeller og lav betalingsvilje blandt forbrugerne har - uretfærdigt - fået hele ansvaret for printmediernes økonomiske trængsler, mener Anker Brink Lund, professor i medieledelse ved CBS.

Mediernes problem er i lige så høj grad, at indholdet ikke er godt nok, siger han til Jyllands-Posten. Journalister og medieledere har ikke udnyttet de digitale muligheder for udvikling. I stedet har man fyldt netmedierne med traditionel printjournalistik, der ikke matcher læsernes interesser online.

"På mange måder er det journalistikken, altså medieindholdet, der er i krise," siger han til avisen.

Journalisterne har holdt udviklingen tilbage

Samme betragtning lyder fra Jens Otto Kjær Hansen, rektor for Danmarks Medie- og Journalisthøjskole: Danskerne bruger gerne penge online og på underholdning. Men mediernes tilbud er ikke godt nok, siger han.

"Jeg læser jo mange aviser og ser ofte journalistiske ressourcer brugt på simpel genfortælling af noget, som alle andre medier også har. Vi har et problem med fornyelsen, fordi alle når at blive traditionalister under uddannelsen," siger han til Jyllands-Posten - med henvisning til de journaliststuderendes praktikforløb.

Ifølge Anker Brink Lund ligger en del af ansvaret hos journalisterne, som han beskriver som et "ekstremt konservativt folkefærd" . De har udnyttet et ledelses-vakuum i medieverdenen til at kuppe udviklingen med deres egne konservative værdier, siger han.

Samtidig retter han også skytset mod lederne, der blandt andet har klaret økonomisk problemer med "uintelligente nedskæringer", hvor man i sparerunder ofte giver dygtige journalister frivillige fratrædelser. 

Adspurgt hvilke medier, der lader til at have fundet en model, der virker, peger Anker Brink Lund på, at bl.a. Weekendavisen, TV 2 News og Altinget.dk, har formået et udnytte læsernes behov for både autoritativ redigering og hurtige nyheder. 

Hvem skal aviserne sælge netnyheder til? 

"Mange håbede internettet var en midlertidig ubalance i systemet"

 Avisernes nye hovedpine hedder DR2

Er betalingsmuren et fjumreår? 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også