Streaming bider sig fast hos danskerne

Tre ud af ti husstande har mindst ét abonnement til streamingtjenesterne, hvoraf Netflix er kommet bedst fra start.

Det går hurtigt med at få danskerne med på strømmen af streamingtjenester som Netflix, Viaplay og YouBio.

Sådan lyder konklusionen ifølge Børsen i en analyse, som Dansk Energi har fået foretaget af analysevirksomheden Userneeds. Ud af 1.000 adspurgte svarer 29,7 pct. at de i husstanden har mindst ét abonnement blandt streamingtjenesterne.

Blandt dem svarer 31,2 pct. desuden, at de bruger deres abonnement hver dag. Det viser, at danskerne er lynhurtige til at tage ny teknologi til sig, mener konsulent i Dansk Energi Mikael Bomholt Nielsen.

”Det har simpelthen sat et markant aftryk på det forbrug, kunderne har,” siger han til Børsen.

Netflix bedst fra start

Noget tyder desuden på, at det er den amerikanske Netflix-tjeneste, som indtil videre er danskernes streaming-darling. Ifølge en Gallup-rundspørge blandt 1.103 respondenter foretaget for Berlingske, så svarer 16 pct. nemlig, at de har brugt Netflix. For den danske rival YouBio er andelen 11 pct.

Det spinkle forspring skal ifølge Claus Bülow Christensen fra firmaet GlobalConnect tilskrives den store erfaring fra det amerikanske streamingmarked, som Netflix tager med sig til Danmark. Det næste slag kommer imidlertid til at stå om indholdet, og her har de lokale konkurrenter en fordel over for amerikanerne.

”Hvis Netflix ikke opper sig og skaber mere dynamisk indhold med flere af de populære danske serier, så har YouBio og andre danske udbydere en chance for at komme foran,” siger Claus Bülow Christensen til Berlingske.

Unges farvel til flimmerkassen tager fart

HBO Nordic åbner døren

Netflix & co. på vej mod mainstream 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også