De brede prisstigninger i samfundet har påvirket befolkningens forbrug af kultur- og oplevelsestilbud, som særligt er faldet blandt de unge. Det viser en ny undersøgelse, som Epinion har gennemført for Dansk Industri (DI).
Inflationen har i 2022 nået det højeste niveau i 40 år, og de stigende priser betyder for flere danskere, at der skal skæres i forbruget, hvilket også går ud over turene i biografer, koncerter og muséer.
Samlet set har inflationen fået 42 pct. af danskerne til at sænke forbruget på denne post.
Faldet findes særligt hos de yngre danskere - blandt de 18-29-årige har mere en hver anden, mere præcist 54 pct., skåret i deres brug af kultur- og oplevelsestilbud som følge af de generelle prisstigninger på varer og energi.
For de 30-55 årige lyder tallet på 52,3 pct., og blandt danskere over 56 år er det 61,1 pct., der enten har fravalgt forbruget eller fundet billigere alternativer.
Der er i undersøgelsen ikke spurgt til en bestemt tidsperiode, men til, om nedskæringerne er en konsekvens af de prisstigninger, man har oplevet gennem 2022, forklarer Asger Bjerg Pedersen, der er konsulent for økonomisk politik og analyse i DI.
Undersøgelsen er en online rundspørge udført blandt 1.014 danskere. Den er gennemført i perioden fra den 9. september til den 15. september.