MediaWatch

Producentforeningen efter pres fra Viaplay: Vi skal finde en løsning

Tv-stationer og streamingtjenesters modstand mod en aftale, som gør det dyrere at købe danskproduceret fiktionsindhold, har sat branchen i en håbløs situation, siger Producentforeningens direktør. Talsmand for fagforeninger melder klar til at finde løsning.

Både Producentforeningens formand, Jørgen Ramskov, (th) og Create Denmarks talsperson, Benjamin Boe Rasmussen, melder sig klar til at gøre noget for at løse fastlåst situation på det danske fiktionsmarked. | Foto: Miriam Dalsgaard / Producentforeningen (sammensat af MediaWatch)

Siden begyndelsen af året har bestillingerne af nye film og tv-serier stået stille hos danske produktionsselskaber. Årsagen er en ny rettighedsaftale, som blev indgået i slutningen af sidste år mellem Producentforeningen og organisationen Create Denmark, som repræsenterer film- og tv-arbejdernes fagforeninger.

TV 2 meldte i februar ud, at aftalen, som gælder i to år frem til 2024, er for dyr, og at selskabet derfor har sat udviklingen af ny fiktion på hold, og i sidste uge kom det frem, at Netflix også har givet samme besked til sine danske samarbejdspartnere. Tirsdag fulgte Viaplay Group trop med et åbent brev til aftaleparterne om, at aftalen, som den ser ud nu, ikke kan accepteres.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Illustreret Videnskab hentede ny chefredaktør med fortid på B.T., Sam Productions meldte om sikker sejlads gennem 2021, inden modvind ramte i 2022, og rundspørge viste begrænset vilje til at betale for podcasts. Dét og meget mere kan du blive klogere på i denne uges overflyvning over mediebranchen.

Flertal vil af med spilreklamer

Et flertal af den danske befolkning mener, at spilreklamer bør forbydes. Det viser en meningsmåling, som Jyllands-Posten har fået lavet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs