Tv-branchen ser skeptisk til ny linje for DR Drama
![Foto: Producentforeningen](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article14062309.ece/ALTERNATES/schema-16_9/doc7l55n34nwpytsd8zov1.jpg)
Konkurrencen om seerne og de store dramafortællinger er blevet en helt anden siden DR’s storhedstid i 00’erne inden for drama, og derfor tvivler en række aktører fra tv-branchen på, at den nye strategi for DR Drama vil kunne løfte public service-stationen tilbage på tronen. Det skriver Politiken.
En del af den nye strategi indebærer, at DR årligt vil lave to tv-serier, en familieserie i påsken samt en julekalender hvert andet år, som MediaWatch tidligere har beskrevet.
Men når der bliver lavet dobbelt så mange tv-serier hos TV 2 samt hundredvis af serier på tværs af bl.a. Viaplay, Netflix og HBO, så tvivler blandt andre Jørgen Ramskov, direktør i Producentforeningen, på, at DR kan markere sig tilstrækkeligt - også i lyset af, at der ikke bliver skruet op for dramabudgettet som hos pendanterne i NRK og SVT.
”Kan DR klare sig i det marked? Det skal godt nok sige smask, hver gang DR laver noget, hvis de skal skabe synlighed med 21 timers drama om året,” siger Jørgen Ramskov til Politiken.
Til MediaWatch i sidste uge fortalte fiktions- og udviklingschef Henriette Marienlund, at fiktionen vil med den nye strategi fremover vil stå på flere ben: Færre, men større dramasatsninger, der skal samle danskerne, en såkaldt off-beat fiktion målrettet en yngre profil, som dog er ældre end målgruppen som Unge-afdelingen henvender sig til, og dedikeret familiefiktion med julekalendere og nyskabelsen påskefiktion
DR retter fiktionsstrategien til og vil bruge flere kroner per minut