Ny pris vil belønne journalistik der styrker den offentlig samtale
![Unge til arrangement om lokaljournalistik. | Foto: PR Frirummet/Ritzau Scanpix](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article13762849.ece/ALTERNATES/schema-16_9/doc7juhqqr23vk1n4lzjidt.jpg)
En ny journalistpris, Folkets Journalistpris, vil belønne nuancer og perspektiver fremfor polarisering og clickbait. Med prisen følger 50.000 kr.
Det fremgår af en pressemeddelelse.
I et forløb på Ungdomsøen til foråret skal en gruppe unge være med til at udvælge de nominerede til journalistprisen. Men det bliver juryen bag prisen, der i sidste ende træffer beslutningen om, hvem der skal hædres med prisen.
Bag journalistprisen står de tre organisationer Friskolerne, Højskolerne og Efterskolerne gennem det fælles projekt Frirummet:
"Vores intention med prisen er at synliggøre en dybt problematisk tendens: at konflikter og konfrontationer, hits, clicks og likes er mere styrende i journalistik end fællesskabet, løsningerne, nuancerne og dilemmaerne," siger Lisbeth Trinskjær, der er del af juryen og desuden bl.a. formand for fonden Ungdomsøen, i en pressemeddelelse.
Skal engagere og inspirere til løsninger
For at komme i betragtning til prisen skal journalistikken leve op til følgende kriterier: Den skal engagere og involvere, inspirere til mulige løsninger, nuanceret præsentere en problemstilling og fremstå troværdig.
I juryen sidder ud over Lisbeth Trinskjær bl.a. leder af journalistuddannelsen på SDU, Peter Bro (formand), en repræsentant fra både Dansk Journalistforbund og Danske Medier samt direktør for Constructive Institute, Ulrik Haagerup.
Der er åbent for indstillinger til prisen indtil den 3.april, og prisen uddeles grundlovsdag den 5. juni.
MediaWatch ser i en ny artikelserie på, hvordan de traditionelle medier skal nå de yngre målgrupper med nyhedsindhold i en digital tid med sociale medier, influencere, brugergenereret indhold og andre formater? Seriens første artikel afdækkede de unges nyhedsforbrug og specifikt avisernes udfordringer.