19. maj går Videnskab.dk i luften med Youtube-satsningen Klimax, som får fokus på klimaspørgsmål. Det skriver mediet i en pressemeddelelsen.
Youtube-serien skal ifølge Videnskab.dk gøre det lettere for unge at gennemskue, hvad der er op og ned i klimadebatten, og samtidig guide unge til, hvordan de kan leve et grønnere liv.
"Mange undersøgelser viser, at traditionel, problemorienteret journalistik ofte fører til, at unge bliver koblet af og føler afmagt. Ved i stedet at se på løsninger og på, hvordan den enkelte kan bidrage positivt og konkret til at tackle klimakrisen, søger vi at engagere brugerne i de store og svære klimaspørgsmål," udtaler Vibeke Hjortlund, chefredaktør på Videnskab.dk.
Serien er støttet af Novo Nordisk Fonden. Det fremgår ikke af meddelelsen, hvad støtten beløber sig i.
Videnskab.dk har i forvejen Youtube-kanalen Tjek, som Klimax-serien slutter sig til.