MediaWatch

Tv-bold fra Bundesligaen smadrer sæsonens seerrekorder

To gange i weekenden blev der sat rekord for flest tv-seere til en bundesligakamp i denne sæson.

Dortmund vandt 4-0 over Schalke 04 lørdag, da Bundesligaen begyndte igen efter coronapause. | Foto: Pool/Reuters/Ritzau Scanpix

Sulten efter at se fodbold på tv var enorm efter mere end to måneders coronapause i stort set alle ligaer. Også selv om der manglede atmosfæren fra tilskuerne på stadion.

Det kan man konkludere efter weekendens spillerunde i Bundesligaen, som var den første af de store ligaer, der blev genstartet.

Selskabet Nordic Entertainment Group (Nent), der har rettighederne til Bundesligaen, oplevede markant højere seertal end normalt til kampene i den bedste tyske række.

Således strøg søndagskampen mellem Union Berlin og Bayern München ind på en førsteplads over de mest sete bundesligakampe i sæsonen med 69.000 seere på TV3 Sport. Derudover kommer streamingtal, som ikke er tilgængelige.

Lørdag nåede kampen mellem Borussia Dortmund og Schalke 04 at ligge på en førsteplads med sine 68.000 seere på kanalen Xee. Nu ligger den nummer to.

Inden weekendens runde lå Bayern München-Borussia Dortmund på førstepladsen med sine 52.000 seere i november, men nu er den røget ned på tredjepladsen.

Weekendens opgør mellem RB Leipzig-Freiburg samt FC Köln-Mainz klemte sig også ind på sæsonens top-5.

De seks transmitterede kampe i den forgangne weekend blev set af gennemsnitligt 40.000 seere. Den hidtidige rekord i denne sæson var i oktober, hvor fire transmitterede kampe i snit havde 21.000 seere.

Set over hele sæsonen har der i snit været 13.000 seere på flow-tv til kampene i Bundesligaen.

Til sammenligning topper Superligaen barometeret hos Nent med 85.000 seere per kamp. Champions League følger efter med 78.000 og Premier League med 62.000.

Alle tal og oplysninger stammer fra Nent.

Den første bundesligarunde efter coronapausen rundes af mandag aften, når Werder Bremen tager imod Bayer Leverkusen klokken 20.30.

/ritzau/

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs