Licensmedier købte eksponering for over 200.000 på Facebook
![Foto: Jeff Chiu/AP/Polfoto](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article8783512.ece/ALTERNATES/schema-16_9/facebook%2520JEFF%2520CHIU.jpg)
DR, TV 2-regionerne og Radio24syv brugte samlet set 228.855 kr. på at annoncere og eksponere indhold på Facebook i 2016. Det viser en opgørelse, som Journalisten har lavet på baggrund af aktindsigt hos de pågældende medier.
De tre licensfinansierede medier modtager årligt knap 4 mia. kr. i licens. Radio24syv, som er ejet af Berlingske People, som Berlingske Media ejer 70 pct, brugte i 2016 113.295 kr. på Facebook. TV 2-regionerne og DR brugte hhv. 65.000 kr. og 50.000 kr. Radio24syv mener, at det er nødvendigt at annoncere på Facebook for at komme bredt ud.
"Det er stort set umuligt at komme bredt ud på Facebook uden at betale for det. Og størrelsesmæssigt er DR jo i en helt anden liga end os," siger Tine Tholander, digital redaktør på Radio24syv, til Journalisten.
DR besluttede i oktober sidste år, at mediehuset som udgangspunkt ikke længere betaler for at få eksponeret sine opdateringer på sociale medier.DR afviser, at der var politiske hensyn bag beslutningen. De private mediers brancheorganisation Danske Medier mener, at det er principielt "helt forkert" at bruge licensmidler på Facebook, siger formand Stig Ørskov til Journalisten.
Relaterede artikler
Rapport: Google og Facebook øger reklamedominans
For abonnenter
Ny mediedirektør i DR varsler mod, vilje og smuttere
For abonnenter
DR i hælene på Google og Facebook som vigtigste side
For abonnenter