Licensmedier købte eksponering for over 200.000 på Facebook

Radio24syv brugte i 2016 flest licenskroner på Facebook, mens DR ikke længere vil betale for eksponeringer. Danske Medier kalder det principielt "helt forkert" at bruge licensmidler på Facebook
Foto: Jeff Chiu/AP/Polfoto
Foto: Jeff Chiu/AP/Polfoto

DR, TV 2-regionerne og Radio24syv brugte samlet set 228.855 kr. på at annoncere og eksponere indhold på Facebook i 2016. Det viser en opgørelse, som Journalisten har lavet på baggrund af aktindsigt hos de pågældende medier.

De tre licensfinansierede medier modtager årligt knap 4 mia. kr. i licens. Radio24syv, som er ejet af Berlingske People, som Berlingske Media ejer 70 pct, brugte i 2016 113.295 kr. på Facebook. TV 2-regionerne og DR brugte hhv. 65.000 kr. og 50.000 kr. Radio24syv mener, at det er nødvendigt at annoncere på Facebook for at komme bredt ud.

"Det er stort set umuligt at komme bredt ud på Facebook uden at betale for det. Og størrelsesmæssigt er DR jo i en helt anden liga end os," siger Tine Tholander, digital redaktør på Radio24syv, til Journalisten.

DR besluttede i oktober sidste år, at mediehuset som udgangspunkt ikke længere betaler for at få eksponeret sine opdateringer på sociale medier.DR afviser, at der var politiske hensyn bag beslutningen. De private mediers brancheorganisation Danske Medier mener, at det er principielt "helt forkert" at bruge licensmidler på Facebook, siger formand Stig Ørskov til Journalisten.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også