Snapchat værdisættes til trecifret milliardbeløb

Torsdag debuterer den sociale medieplatform Snapchat på børsen. Selskabet er blevet værdisat til godt 170 mia. kr.
Foto: Janus Engel/Polfoto/Arkiv
Foto: Janus Engel/Polfoto/Arkiv
/ritzau/FINANS

Når det sociale medie Snapchat børsdebuterer torsdag, vil der formentlig være en del nybagte aktionærer, der holder vejret.

I hvert fald giver værdiansættelsen af selskabet på 24 mia. dollar, eller ca. 170 mia. kr., på forhånd anledning til nogen omtale og undren.

Bloombergs klummeskribent Shira Ovide hæfter sig ved, at der er tale om et selskab, der kun har genereret omsætning i omkring to år og har en forretningsmodel i sin vorden. Samtidig får de nye aktionærer absolut ingen indflydelse på selskabet, da hovedaktionæren, Snap Inc, kun har solgt en mindre del af aktierne.

Nogenlunde samme tanker gør investeringsøkonom i Nordnet Per Hansen sig.

"Et selskab til lidt over 170 mia. kr., hvor investorerne ikke har stemmeret og indflydelse, som skal kæmpe med og muligvis udkonkurrere Facebook, og som naturligvis ikke tjener penge, men håber at overtage det globale herredømme i sociale medier med billedbeskeder. Lyder det som noget for dig? Så er muligheden her nu for at købe aktier i Snapchat, når selskabet i dag for første gang kan handles som børsnoteret selskab," indleder Per Hansen en kommentar.

Han peger på, at den voldsomme interesse ikke mindst skyldes, at sociale medier er et varmt investeringsemne på grund af Facebook, og fordi Linkedin endte med at blive købt af Microsoft til "overpris".

Dertil kommer, at timingen er god, og at stemningen på aktiemarkederne er "ved at koge over," mener Per Hansen.

Og Bloombergs klummeskribent peger da også på, at værdiansættelsen rummer store perspektiver for andre hurtigtvoksende virksomheder med røde tal på bundlinjen.

"Spotify, er I opmærksomme? Blue Apron? Dropbox? Uber?" spørger Shira Ovide, der peger på, at Snapchats sejr er en sejr for dem alle.

I Nordnet mener Per Hansen, at en investering i Snapchat mere drives af tro end kedelige kalkyler.

"Man kan regne, vurdere og estimere på mange måneder. Man kan undre sig over prisfastsættelsen og den manglende indtjening. I stedet er det dog en bedre ide at forstå spillereglerne: En eventuel investering i Snapchat og andre sociale medier og for den sags skyld vækstvirksomheder generelt handler ikke om, hvad selskabet eller trenden er, men mere om hvad man tror den kan udvikle sig til at blive."

Udbuddet af Snapchat-aktier blev onsdag afregnet til 17 dollar per aktie.

/ritzau/FINANS

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også