Murdoch investerer i nyt medie fra tidligere Top Gear-værter
![Foto: Stefan Rousseau/AP/Polfoto/Arkiv](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article7620930.ece/ALTERNATES/schema-16_9/POLFOTO_46661791.jpg)
Men en investering på 6,5 mio. dollar, cirka 48 mio. kr., har det tidligere trekløver i front for BBC's motorprogram Top Gear fået Rupert Murdochs underholdningskoncern 21st Century Fox i investorkredsen bag et nyt digitalt motormedie. Det skriver TBI Vision.
Ud over trekløveret tæller medstifterne af Drivetripe den tidligere producer af Top Gear Andy Wilman og iværksætteren Ernesto Schmitt.
"Det er ekstremt glædeligt at have 21st Century Fox' opmærksomhed om vores venture, og vi ser frem til at arbejde med dem på at redefinere, hvordan brugerne opdager og engagerer sig i indhold via teknologi og community," siger Ernestor Schmitt, adm. dir. i Drivetribe.
Stifterne vil med Drivetribe skabe et globalt digitalt samlingsted for bilentusiaster og indgang til motorstoffet. Konceptet bygger bl.a. på brugerskabte og -drevne kanaler eller "tribes", der skal "udviske den traditionelle afgrænsning mellem historiefortæller og publikum".
Ny tilgang
Ifølge Drivetribes bagmænd har mere end "2000 af verdens største navne, influencers og indholdsskabere inden for motorstoffet" allerede budt ind på at skabe en "tribe" eller kanal på Drivetribe.
"Vi er glade for at samarbejde med Drivetribes team på den her nye tilgang til digitalt indhold og hjælpe dem med at udvide deres forretning på verdensplan," sagde Fox Networks koncernchef Peter Rice i en kommentar til investeringen.
Værterne Jeremy Clarkson, Richard Hammond og James May, der forlod BBC sidste år og siden er kommet i stald hos Amazon Prime, hvor de er på vej med en konkurrent til Top Gear, planlægger at lancere Drivetribe i november.
Ud over 21st Century Fox har Drivetribe hentet investorkapital fra venturekapital selskabet Breyer Capital og tech investorselskabet Atomico.
Relaterede artikler
Top Gear-vært er usikker på næste sæson
For abonnenter
Amazon investerer tungt i originalt indhold
For abonnenter
Udskældt Top Gear-sæson sælger bedre end tidligere
For abonnenter