Facebook i kodekrig mod reklame-blokering

Det sociale medie forsøger at stoppe blokering af reklamer på sitet, mens firmaer løbende udvikler ny teknologi til netop dette. Et våbenkapløb er brudt ud.

Krigen mellem Facebook og firmaer bag såkaldte adblockere - altså programmer, der blokerer annoncer på skærmen - er eskaleret hurtigt i den digitale sfære. Det skriver Berlingske Business.

Det er ikke mere end en uge siden, at det blev beskrevet, hvordan Facebook havde udviklet ny teknologi til at kunne snige reklamer forbi adblockerne og dermed gå uden om millioner af brugeres automatiske reklameblokering.

Det sociale medie havde ændret måden, som annoncerne bliver hentet ind på siderne på, når man logger på Facebook via en computer. Annoncerne blev maskerede som almindelige opslag på Facebook blot med markeringen "Sponsoreret", hvilket gjorde adblockernes filtre ubrugelige.

Få dage senere svarede den populære tjeneste Adblock Plus igen og annoncerede, at den havde løst kodeproblemet og fundet en vej udenom, skriver Berlingske Business. Adblock Plus bruges af omkring 100 mio. internetbrugere verden over.

Nu har Facebook imidlertid foretaget endnu en justering, så blokeringstjenesten også blokerer almindelige opslag, hvis den er slået til.

Ifølge vicedirektøren for annonceudvikling hos Facebook, Andrew Bosworth, er målet for Facebooks kamp mod adblocker-software ikke at skabe mere annonceplads, men for princippets skyld. Han understreger desuden, at Facebook selv giver brugerne mulighed for at bestemme, hvilken slags annoncer de vil se.

Medier over hele verden går dagligt glip af betydelige annonceindtægter som følge af den stigende udbredelse af adblockere. Den primære årsag til, at brugerne benytter en adblocker, er, at annoncerne virker forstyrrende for indholdet og ødelægger brugeroplevelsen.

Desuden er beskyttelsen af privatlivet og hurtigere visninger andre væsentlige årsager til annonceblokeringen. Det viste en undersøgelse foretaget af IAB, en international organisation med fokus på online markedsføring, for nyligt.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også