MediaWatch

Amerikansk nyhedssite går ind i Frankrig

Endnu et amerikanske netmedie ekspanderer til udlandet. Mashable lancerer et nyt site i samarbejde med fransk medie.

Med Huffington Post i spidsen har en række amerikanske onlinemedier de seneste år ekspanderet og lanceret lokale udgaver i Europa og resten af verden. Den trend fortsætter med Mashable, der i samarbejde med den franske tv-kanal France24, har skabt et fransksproget nyhedssite.

Navnet på den nye hjemmeside, der allerede er i luften, er ”Mashable avec France24”.

"Lanceringen i Frankrig er et stort øjeblik for Mashable, mens vi fortsætter med at ekspandere globalt og danne strategiske partnerskaber, der kan accelerere vores vækst på nye markeder. Vi er meget glade for at være gået sammen med Frankrig 24, hvis lange track record of excellence i både video og nyheder gør dem den perfekte partner,” siger Adam Ostrow, Chief Strategy Officer hos Mashable i en pressemeddelelse.

Indholdet på det nye site bliver en kombination af historier fra Mashables internationale udgave, der oversættes og tilpasses den franske kontekst, og indhold, der bliver produceret specifikt til hjemmeside fra en dedikeret redaktion bestående af journalister fra France24 og Mashable.

De to partnere deles ligeligt om finansieringen af det nye site, som også har modtaget støtte fra Googles Digital News Initiative-fond.

Mashable, der blev grundlagt i 2005, har i dag 25 mio. unikke månedlige brugere. Udover det oprindelig amerikanske nyhedssite og den nytilkomne franske version udkommer Mashable i en asiatisk, australsk, indisk og engelsk udgave. France24 er en 24-timers nyhedsstation, der når ud til 315 mio. husstande i 180 lande via kanaler på henholdsvis frans, engelsk og arabisk. Sammenlagt har de tre tv-kanaler et ugentligt seertal på 50 mio.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Ny rapport om danskernes nyhedsbrug, første skridt mod aftale for DPCMO, startskud på Se og Hør-strategi og et nødopråb fra produktionsbranchen er blandt nogle af ingredienserne, der har sat smag på denne uge i mediebranchen. Få et overblik i ugens briefing.

EU vil kræve strengere kontrol med statslige annoncekroner

I et nyt udspil lægger Europa-Kommissionen nu op til flere krav til gennemsigtighed og fair tildeling, når alt fra regeringer til statsejede virksomheder køber reklameplads hos medierne. Forslaget møder opbakning hos Danske Medier, der dog overordnet ser lovforslaget som dårligt nyt for mediebranchen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs