MediaWatch

Snowden-journalisters medie ramt af citatfusk

The Intercept, der er starter af journalister bag Edward Snowdens afsløringer, har erkendt, at en journalist i flere tilfælde hjar opdigtet citater.

Det amerikanske medie The Intercept er ramt af citatfusk, skriver mediets chefredaktør Betsy Reed.

En af mediets journalister, Juan Thompson, der har været ansat i lidt over et år, har opdigtet citater fra kilder og brugt falske emails til at dække over sine handlinger - blandt andet har han udgivet sig for at være Betsy Reed, skriver hun selv.

Juan Thompson er ikke længere ansat på The Intercept, der trækker én historie tilbage og retter yderligere fire historier.

The Intercept er stiftet af blandt andre Glenn Greenwald og Laura Poitras, der modtog en stor lækage fra den amerikanske efterretningsmedarbejder Edward Snowden, som førte til en række afsløringer af global overvågning fra amerikansk side.

 

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Flere historier om mediekoncerners sparerunder, Disneys søsætning af første nordiske produktion og opkøbet af it-medie har alle været med til at præge nyhedshimlen over Mediedanmark i denne uge. Få overblikket her.

Politiken-ledelse nedbringer antallet af fyringer

Fire af de varslede fyringer er nu erstattet med frivillige fratrædelser. Medarbejderne har ”en stærk forventning” om, at de videre forhandlinger vil føre til, at antallet af fyringer ender på nul.

Jyllands-Posten indleder forhandlinger om frivillige fratrædelser

Medarbejderne er vendt tilbage til arbejdet, fordi de oplever, at ledelsen nu åbner for forhandlinger om vilkårene for afskedigelser af seks redaktionelle medarbejdere. Der er indledt individuelle forhandlinger om frivillige fratrædelser, fortæller ansv. chefredaktør Jacob Nybroe.

Poul Madsen trækker sig fra Den Uafhængige

Små tre måneder efter at være tiltrådt som arbejdende bestyrelsesformand og medejer af Den Uafhængige er Poul Madsen stoppet i begge roller. Han fortsætter dog som mediets ”gode ven”.

Jysk Fynske-ledelse genovervejer alle udviklingsprojekter

Mediekoncernens omkostninger stiger med tocifret millionbeløb i 2023, mens indholdssalget er udfordret af inflation og stramme budgetter. Derfor skal alle udviklingsprojekter genevalueres – herunder lokalsatsningen med 24 digitale betalingsmedier, som adm. direktør ikke kan love at holde hånden under.

Læs også

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs