MediaWatch

Sletning af artikler fra Google bekymrer eksperter

Googles beslutning om at fjerne links til artikler fra Jyllands-Posten i en sag om cv-fusk indsnævrer informationsfriheden, mener eksperter.

Foto: Søren Sielemann/Polfoto/Arkiv

I alt 11 artikler på jp.dk, der omtaler en sag om tidligere generalsekretær for Aarhus Festuge Martin Lumbyes pyntede cv, er blevet slettet fra Googles søgeresultater. Det er sket efter flere anmodninger fra hovedpersonen selv, skriver Jyllands-Posten.

Søren Sandfeld Jakobsen, der er professor ved Juridisk Institut på Aalborg Universitet, kalder det "bekymrende", at Google fjerner historier og information, som har en væsentlig interesse for offentligheden.

"Google skal sidde og foretage en uhyre svær afvejning mellem privatliv og ytringsfrihed, som i forvejen er svær for domstole, datatilsyn og forskere. Det er en systemfejl, og den konkrete sag afslører svagheden i EU-Domstolens dom," siger Søren Sandfeld Jakobsen til avisen og peger på, at EU-Domstolen klart har fastslået, at når det gælder mennesker, som spiller en rolle i offentligheden f.eks. via job eller et offentligt hverv, skal der meget til, før links skal slettes.

Også direktøren i den juridiske tænketank Justitia, Jacob Mchangama, samt chefjurist i Danske Medier, Holger Rosendal, er kritiske over for Googles beslutning.

Kommunikationschef Christine Sørensen fra Google i Danmark, siger til Jyllands-Posten, at Google gør sit bedste for at leve op til EU-Domstolens krav. Martin Lumbye har ikke ønsket at kommentere sagen.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Ny rapport om danskernes nyhedsbrug, første skridt mod aftale for DPCMO, startskud på Se og Hør-strategi og et nødopråb fra produktionsbranchen er blandt nogle af ingredienserne, der har sat smag på denne uge i mediebranchen. Få et overblik i ugens briefing.

EU vil kræve strengere kontrol med statslige annoncekroner

I et nyt udspil lægger Europa-Kommissionen nu op til flere krav til gennemsigtighed og fair tildeling, når alt fra regeringer til statsejede virksomheder køber reklameplads hos medierne. Forslaget møder opbakning hos Danske Medier, der dog overordnet ser lovforslaget som dårligt nyt for mediebranchen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs