En del af Watch Medier

MediaWatchmandag30. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
13.03.2015kl. 11.03

Nielsen: Hver 3. abonnerer på Netflix i USA

Nye amerikanske abonnementstal for Netflix, Amazon og Hulu accellererer strukturelle udfordringer for kommercielt tv, viser 2014-status fra analyseselskabet Nielsen.
af PER FANEFJORD LAURSEN

Over en tredjedel af alle amerikanere abonnerer på Netflix ifølge nyeste 2014-rapport fra analysevirksomheden Nielsen.

Nielsen er det gamle analyseselskab i USA, der har målt seertal siden 1950erne, og måler og opsamler medieforbrug i dag.

Netflix's konkurrenter fra Amazon Prime sidder på 13 pct., mens Hulu Plus sidder på 6,5 pct.

40 pct. af de amerikanske husstande, der har bredbåndadgang, havde i november et abonnement på en SVoD tjeneste (Subscription-based Video on Demand) som eksempelvis Netflix. 13 pct af de 40 pct. har flere tjenester.

Det er en stigning på 36 pct. i forhold til samme tidspunkt sidste år.

I USA er bredbåndspenetrationen på højde med Danmark, men mange amerikanske husstande får automatisk adgang til diverse streaming muligheder på den tv-box, de har via deres traditionelle tv-abonnement.

Nedtur for networks

Den amerikanske tv-industri er ude i en strukturel nedtur, eftersom seerne i stigende grad vender sig mod abonnementsbaserede streamingtjenester, og væk fra reklamefinansierede tv-kanaler og programmer, lyder analysen fra udviklingsdirektør Claus Bülow Christensen, Zibra Digital Media Group.

"Netflix' har løbende rapporteret, at den tid, deres kunder bruger på tjenesten, stiger og stiger, samtidig med at nye tjenester vinder frem i USA, såsom Amazon Prime og Hulu," siger han.

De store amerikanske networks, som f.eks. CBS og NBC, er derfor midt i en hektisk udvikling af streamingudgaver af deres programindhold.

"I Danmark har vi ikke set det så markant endnu, men ser man i krystalkuglen, vil tendensen i USA også ses hos os, med et par års forsinkelse," spår Claus Bülow.

Tid til tv overalt

Hos Nielsen udtrykker man respekt for de hastige forandringer, der præger det store amerikanske mediemarkedet, nu også tv.

"Amerikanske forbrugere har øget deres medieforbrug, fordi de tager sig tid til at se deres ynglingsindhold, lige meget hvor det findes," skriver analysechef Dounia Turrill, Nielsen, i rapporten.

Hun noterer også, at de 40 pct. af husstandene med streamingtjenester samlet bruger langt mere tid på tv-sening end gennemsnittet.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Pr Foto/jp/politikens Hus
Aviser

Stig Ørskov: "Det er klart, at 2022 ikke blev, som vi havde drømt om"

JP/Politikens Hus landede et trecifret millionunderskud og fik kun vækst på toppen takket være tilføjelsen af distributøren Dao. Læs MediaWatchs interview med topchef Stig Ørskov om årets udfordringer og forventningerne til 2023.
  • JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008
  • Aller Media holder fast i overskud med fingerspidserne

For abonnenter

Stig Møller Christensen er digital og kommerciel direktør på TV 2. | Foto: TV 2 / Miklos Szabo
TV

TV 2 har succes med indsats mod deling af kodeord

For abonnenter

Photo: Kmd / Pr
Navne

KMD ansætter ny pressechef

For abonnenter

Foto: Thomas Borberg
Aviser

Berlingske sagsøgt for foto med valmue-maleri i baggrunden

Foto: Lionel Bonaventure
Digital

Facebook-ejers ledelse sporer fremgang efter hårdt 2022

Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

For abonnenter

Læs også

Stig Møller Christensen er digital og kommerciel direktør på TV 2. | Foto: TV 2 / Miklos Szabo
TV

TV 2 har succes med indsats mod deling af kodeord

Efter tv-stationen som varslet har sat ind mod brugeres deling af konti, ser kommerciel direktør en nedgang i andelen af abonnenter, der deler i strid med reglerne.

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
Aviser

JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008

Faldende printsalg og stigende priser lagde pres på JP/Politikens Hus i 2022. Trods omsætningsvækst på næsten en halv milliard var der utraditionelt underskud på den primære drift. 

For abonnenter

Foto: Pr Foto/jp/politikens Hus
Aviser

Stig Ørskov: "Det er klart, at 2022 ikke blev, som vi havde drømt om"

JP/Politikens Hus landede et trecifret millionunderskud og fik kun vækst på toppen takket være tilføjelsen af distributøren Dao. Læs MediaWatchs interview med topchef Stig Ørskov om årets udfordringer og forventningerne til 2023.

For abonnenter

Seneste nyt

  • KMD ansætter ny pressechef – 09.17
  • TV 2 har succes med indsats mod deling af kodeord – 08.17
  • Facebook-ejers ledelse sporer fremgang efter hårdt 2022 – 07.32
  • Berlingske sagsøgt for foto med valmue-maleri i baggrunden – 07.10
  • Stig Ørskov: "Det er klart, at 2022 ikke blev, som vi havde drømt om" – 27. jan.
  • Briefing: Ugen i mediebranchen – 27. jan.
  • Chefredaktør for Fyns Amts Avis rykker til redaktørpost på Jyllands-Posten – 27. jan.
  • Dansk Folkeparti bandlyser brug af Tiktok på arbejdstelefoner – 27. jan.
  • Mikkel Bjørn bliver Dansk Folkepartis medieordfører – 27. jan.
  • JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008 – 27. jan.
  • Britisk universitet etablerer podcastcenter og uddannelse – 27. jan.
  • Salg af digitale annoncer får et løft af usikker økonomi i 2023 – 27. jan.
  • Ny kommerciel chef skal hæve Folkeskolens digitale indtjening – 27. jan.
  • Amazon Prime Video næsten fordobler brugerantallet i Norge – 27. jan.
  • Danmarks Filmakademi udliciterer sekretariat – 27. jan.
Flere nyheder

Job

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Life science journalist

  • Redaktionschef til DR Syd

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

Watch Job

  • Regnskabs-/økonomichef

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

Se flere jobs

Job

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Life science journalist

  • Redaktionschef til DR Syd

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge