MediaWatch

Nielsen: Hver 3. abonnerer på Netflix i USA

Nye amerikanske abonnementstal for Netflix, Amazon og Hulu accellererer strukturelle udfordringer for kommercielt tv, viser 2014-status fra analyseselskabet Nielsen. 

Over en tredjedel af alle amerikanere abonnerer på Netflix ifølge nyeste 2014-rapport fra analysevirksomheden Nielsen.

Nielsen er det gamle analyseselskab i USA, der har målt seertal siden 1950erne, og måler og opsamler medieforbrug i dag.

Netflix's konkurrenter fra Amazon Prime sidder på 13 pct., mens Hulu Plus sidder på 6,5 pct.

40 pct. af de amerikanske husstande, der har bredbåndadgang, havde i november et abonnement på en SVoD tjeneste (Subscription-based Video on Demand) som eksempelvis Netflix. 13 pct af de 40 pct. har flere tjenester.

Det er en stigning på 36 pct. i forhold til samme tidspunkt sidste år.

I USA er bredbåndspenetrationen på højde med Danmark, men mange amerikanske husstande får automatisk adgang til diverse streaming muligheder på den tv-box, de har via deres traditionelle tv-abonnement.

Nedtur for networks

Den amerikanske tv-industri er ude i en strukturel nedtur, eftersom seerne i stigende grad vender sig mod abonnementsbaserede streamingtjenester, og væk fra reklamefinansierede tv-kanaler og programmer, lyder analysen fra udviklingsdirektør Claus Bülow Christensen, Zibra Digital Media Group.

"Netflix' har løbende rapporteret, at den tid, deres kunder bruger på tjenesten, stiger og stiger, samtidig med at nye tjenester vinder frem i USA, såsom Amazon Prime og Hulu," siger han.

De store amerikanske networks, som f.eks. CBS og NBC, er derfor midt i en hektisk udvikling af streamingudgaver af deres programindhold.

"I Danmark har vi ikke set det så markant endnu, men ser man i krystalkuglen, vil tendensen i USA også ses hos os, med et par års forsinkelse," spår Claus Bülow.

Tid til tv overalt

Hos Nielsen udtrykker man respekt for de hastige forandringer, der præger det store amerikanske mediemarkedet, nu også tv.

"Amerikanske forbrugere har øget deres medieforbrug, fordi de tager sig tid til at se deres ynglingsindhold, lige meget hvor det findes," skriver analysechef Dounia Turrill, Nielsen, i rapporten.

Hun noterer også, at de 40 pct. af husstandene med streamingtjenester samlet bruger langt mere tid på tv-sening end gennemsnittet.

Mere fra MediaWatch

Læs også

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs