MediaWatch

Politiken.dk ombygger forside og digitalt abonnement

Ny forside med to journalistiske "gear" og flere gratis artikler til læsere, der opretter en profil på Politiken.dk, skal bringe avisen tættere på læserne og målet om 100.000 digitale abonnenter.

Jens Dresling/Polfoto/arkiv
Foto: /ritzau/arkiv/Jens Dresling/

Fra i dag ændrer Politiken.dk forsiden, så den fremover kører i to gear, skriver avisen.

Det hurtige nyhedsoverblik får sit eget reservat på forsiden i højrespalten ’Seneste Nyt Live’, mens hovedfladen til gengæld skruer ned for nyhedstempoet. Her skal læserne møde en roligere læseoplevelse og inviteres til at gå på opdagelse i avisens journalistiske kerneindhold og mærkevarer, skriver Politiken.

Vil have læserne indenfor

Samtidig justeres det digitale abonnement, så læserne i højere grad skal ”betale” for at læse gratis med brugerdata som møntfod.

Ved at oprette en brugerprofil får læsere en måneds gratis adgang til alt indhold på Politiken.dk og derefter 15 artikler gratis månedligt, inden det kræver abonnement at læse videre. Læsere, der ikke registrerer sig, vil fremover kun få adgang til fem gratis artikler om måneden. Prisen på det digitale abonnement fastholdes på 66 kr. om måneden.

Det skal få læserne ind ad svingdøren til Politiken, give avisen bedre kendskab til læserskaren og mulighed for at personalisere og målrette indholdet.

”Vi beder vores læsere om at oprette en gratis profil, så vi får mere viden om, hvem de er, og hvad de interesserer sig for. Det giver os mulighed for at præsentere dem for mere af vores unikke og for den enkelte læser, mest relevante indhold,” siger ansv. chefredaktør Bo Lidegaard, Politiken.

Mindre på papiret

Målet for Politiken er at få 100.000 digitale abonnenter inden 2017. Det seneste tal for antallet af digitale abonnenter meldte avisen ud i september i forbindelse med den nye treårige strategi. Det var den gang ca. cirka 18.000,

Den nye strategien betyder også ændringer for papiravisen, der dagligt vil producere færre historier. Antallet af daglige historier på alle platforme skal reduceres med mindst en tredjedel, sagde Bo Lidegaard i efteråret til Mediawatch og gennemgående have færre fælleshistorier og mindre bureaustof.

”Det unikke indhold vil blive styrket i en avis, der samlet vil være lidt slankere på nogle dage,” sagde Bo Lidegaard.

Til sammen har dagbladene i JP/Politikens Hus rundet 50.000 digitale abonnenter ifølge årsregnskabet fra JP/Politikens Hus.

 

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere