En del af Watch Medier

MediaWatchlørdag28. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
09.03.2015kl. 08.00

Politiken.dk ombygger forside og digitalt abonnement

Ny forside med to journalistiske "gear" og flere gratis artikler til læsere, der opretter en profil på Politiken.dk, skal bringe avisen tættere på læserne og målet om 100.000 digitale abonnenter.
Foto: /ritzau/arkiv/Jens Dresling/
af LOUISE RESEKE

Fra i dag ændrer Politiken.dk forsiden, så den fremover kører i to gear, skriver avisen.

Det hurtige nyhedsoverblik får sit eget reservat på forsiden i højrespalten ’Seneste Nyt Live’, mens hovedfladen til gengæld skruer ned for nyhedstempoet. Her skal læserne møde en roligere læseoplevelse og inviteres til at gå på opdagelse i avisens journalistiske kerneindhold og mærkevarer, skriver Politiken.

Vil have læserne indenfor

Samtidig justeres det digitale abonnement, så læserne i højere grad skal ”betale” for at læse gratis med brugerdata som møntfod.

Ved at oprette en brugerprofil får læsere en måneds gratis adgang til alt indhold på Politiken.dk og derefter 15 artikler gratis månedligt, inden det kræver abonnement at læse videre. Læsere, der ikke registrerer sig, vil fremover kun få adgang til fem gratis artikler om måneden. Prisen på det digitale abonnement fastholdes på 66 kr. om måneden.

Det skal få læserne ind ad svingdøren til Politiken, give avisen bedre kendskab til læserskaren og mulighed for at personalisere og målrette indholdet.

”Vi beder vores læsere om at oprette en gratis profil, så vi får mere viden om, hvem de er, og hvad de interesserer sig for. Det giver os mulighed for at præsentere dem for mere af vores unikke og for den enkelte læser, mest relevante indhold,” siger ansv. chefredaktør Bo Lidegaard, Politiken.

Mindre på papiret

Målet for Politiken er at få 100.000 digitale abonnenter inden 2017. Det seneste tal for antallet af digitale abonnenter meldte avisen ud i september i forbindelse med den nye treårige strategi. Det var den gang ca. cirka 18.000,

Den nye strategien betyder også ændringer for papiravisen, der dagligt vil producere færre historier. Antallet af daglige historier på alle platforme skal reduceres med mindst en tredjedel, sagde Bo Lidegaard i efteråret til Mediawatch og gennemgående have færre fælleshistorier og mindre bureaustof.

”Det unikke indhold vil blive styrket i en avis, der samlet vil være lidt slankere på nogle dage,” sagde Bo Lidegaard.

Til sammen har dagbladene i JP/Politikens Hus rundet 50.000 digitale abonnenter ifølge årsregnskabet fra JP/Politikens Hus.

 

Relaterede artikler:

  • Foto: Martin Lehmann/Politiken

    Årets pressefoto viser "mening i det meningsløse"

  • Ugens virale: Magnussen-comeback tæt på 'pole position'

  • Tocifret millionunderskud hos avisdistributør

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Pr Foto/jp/politikens Hus
Aviser

Stig Ørskov: "Det er klart, at 2022 ikke blev, som vi havde drømt om"

JP/Politikens Hus landede et trecifret millionunderskud og fik kun vækst på toppen takket være tilføjelsen af distributøren Dao. Læs MediaWatchs interview med topchef Stig Ørskov om årets udfordringer og forventningerne til 2023.
  • JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008
  • Aller Media holder fast i overskud med fingerspidserne
Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
Aviser

JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008

For abonnenter

Foto: Casper Dalhoff
Navne

Chefredaktør for Fyns Amts Avis rykker til redaktørpost på Jyllands-Posten

For abonnenter

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Medienyt

Dansk Folkeparti bandlyser brug af Tiktok på arbejdstelefoner

For abonnenter

Foto: Emil Agerskov
Medienyt

Mikkel Bjørn bliver Dansk Folkepartis medieordfører

For abonnenter

Læs også

Foto: Agnete Schlichtkrull/dr
Medienyt

Medierapport: Nye medier er nu sprunget forbi aviser, tv og radio

Traditionelt tv og radio så større fald i 2022 end tidligere, mens streaming og podcastforbruget fortsatte opadgående kurver, viser DR Medieforsknings årlige rapport ”Medieudviklingen 2022”.

For abonnenter

Foto: Casper Dalhoff
Navne

Chefredaktør for Fyns Amts Avis rykker til redaktørpost på Jyllands-Posten

Tidligere reporter og programredaktør på TV 2 og udviklings- og redaktionschef på TV2 Fyn skal fremover stå i spidsen for Jyllands-Postens Kultur og Liv-redaktion og styrke den digitale udvikling.

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
Digital

Podcasts, video og unikt indhold skal lokke flere til Ekstra Bladet+

Målsætningen for avisen er at hente højere vækst i abonnementsbasen end sidste år, fortæller kommerciel direktør Signe Skarequist.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Stig Ørskov: "Det er klart, at 2022 ikke blev, som vi havde drømt om" – 27. jan.
  • Briefing: Ugen i mediebranchen – 27. jan.
  • Chefredaktør for Fyns Amts Avis rykker til redaktørpost på Jyllands-Posten – 27. jan.
  • Dansk Folkeparti bandlyser brug af Tiktok på arbejdstelefoner – 27. jan.
  • Mikkel Bjørn bliver Dansk Folkepartis medieordfører – 27. jan.
  • JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008 – 27. jan.
  • Britisk universitet etablerer podcastcenter og uddannelse – 27. jan.
  • Salg af digitale annoncer får et løft af usikker økonomi i 2023 – 27. jan.
  • Ny kommerciel chef skal hæve Folkeskolens digitale indtjening – 27. jan.
  • Amazon Prime Video næsten fordobler brugerantallet i Norge – 27. jan.
  • Danmarks Filmakademi udliciterer sekretariat – 27. jan.
  • Polen afviser at reducere moms på bøger – 27. jan.
  • Podcasts, video og unikt indhold skal lokke flere til Ekstra Bladet+ – 27. jan.
  • TV 2-direktør: Kræver stort arbejde at konstatere bevidst logindeling – 27. jan.
  • Ny pressechef vil gøre ALK mere attraktivt for nye medarbejdere – 27. jan.
Flere nyheder

Job

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Life science journalist

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Publiceringsredaktør til DRTV

Watch Job

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Head of Business Development

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

  • Head of Compliance, DLA Piper Denmark

  • Danske Rederier søger klimakonsulent til barselsvikariat

Se flere jobs

Job

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Life science journalist

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Publiceringsredaktør til DRTV

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge