MediaWatch

Netflix's aktienedtur signalerer nye tider

Netflix's aktienedtur er sandsynligvis første signal om nye tider for den succesrige streamingtjeneste, hvor flere og konkurrencedygtige konkurrenter maser sig på, vurderer analytikere.

Netflix-aktien styrtdykkede overraskende natten til torsdag med mere end 23 pct.  Den primære årsag var en prisstigning på én dollar for nye abonnenter, skrev The Hollywood Reporter.

Netflix havde en omsætning på 1.41 mia. dollars i tredje kvartal, som gav en indtjening på 96 cent per aktie og dermed over de forventede 92 cent.

Men investorerne blik var rettet mod de lidt over tre mio. nye abonnenter på verdensplan. Tallet skulle have heddet 3,69 mio. ifølge analytikere, og skuffelsen fik voldsomme konsekvenser for kursudviklingen.

Det store aktietab kom bag på flere danske fagfolk. 

"Det er meget usædvanligt, men Netflix-aktien er også en meget vild aktie", siger chefaktierådgiver Jakup Bærentsen, Nordea, til Poliktiken.

Tabet skyldes bl.a. ifølge Jakup Bærentsen, at Netflix har fået lidt svagere abonnementstilgang efter en prisforhøjelse for medlemsskab på én dollar pr. måned i USA.

Succes tiltrækker konkurrenter

Digital analytiker Claus Bülow Christensen, Global Connect, er også overrasket over aktienedturen for Netflix. Han kalder aktien skrøbelig, men betragter Netflix som et effektivt drevet selskab, som tjener masser af penge.

Den hastige vækst og store fortjeneste hos Netflix, har imidlertid den bivirkning, at mange andre aktører strammer sig an og går ind på markedet for steamingtjenester. Både HBO og CBS ifølge C21media søsætter således snart nye separate streamingtjenester på hjemmemarkedet, USA.

Indbygget illoyalitet

Claus Bülow mener ikke, at utilfredse kunder opsiger Netflix medlemsskabet, men den øgede konkurrence kan give problemer, fordi kundernes illoyalitet er en indbygget faktor i hele streamingmarkedet, lyder analysen.

HBO's nye skridt betyder, at Netflix er truet på livet, mener Morten Imsgard, der er aktieanalytiker hos Sydbank.

"Det er den største udfordring, som Netflix overhovedet kan få. Netflix er simpelthen nødt til at få fat i noget mere eksklusivt indhold, for HBO er langt stærkere på det parameter," siger Morten Imsgard til Jyllands-Posten og gætter på, at Netflix overvejer at købe rettigheder til store sportsbegivenheder som et modtræk.

Netflix styrtdykker efter skuffende abonnent-udvikling

Netflix går ind i filmbranchen

Global: Batman skal hjælpe Netflix 

Mere fra MediaWatch

Læs også

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs