TDC: 'Blockbuster' bliver trecifret millionforretning

Opdateret. TDC's forventer, at den nye Blockbuster filmtjeneste bliver en succes med en trefiret millionomsætning, hvoraf en væsentlig del vil havne hos danske filmproducenter.

Lanceringen af filmtjenesten Blockbuster, som TDC planlægger skal ske op til jul, kan ifølge TDC's mediedirektør Ulf Lund spille en positiv rolle i fremtidens filmøkonomi.

Hvis den bliver en succes, vil den gavne hele film- fødekæden.

”Vores ambition er, at det her skal blive stort, og der taler vi i hvert fald et trecifret millionbeløb, hvoraf en stor del vil ende hos de danske producenter. Vi har ingen forventninger om, at vi vil være alene på markedet. Men sammen med vores konkurrenter tror vi rent faktisk på, at vi kommer til at lukke en stor del af det hul, der er kommet af det faldende dvd-marked,” siger han til filmmagasinet EKKO.

Det er planen, at premierefilm kommer til at koste 49 kr. at leje og 149 kr. som køb. Begge priser falder derefter over tid.

TDC går efter 'Blockbuster'-lancering op mod jul 

TDC glæder sig forsigtigt over, at Nordisk Film i foråret fremlagde et amerikansk inspireret forslag til et kort såkaldt EST-vindue (Electronic Sell Through = digitalt salg),  hvor film skal kunne købes digitalt af publikum tre og en halv måned efter premieren i biografen. Modellen kan beskrives som ”den digitale afløser for DVD’en”.

Det vil give udbydere som Blockbuster et nyt vindue på to eller tre uger, hvor filmen sælges digitalt inden den overgår til digital udlejning. Det er et skridt i den rigtige retning mod at skabe flere digitale indtægter på film, ifølge Ulf Lund, der overfor MediaWatch uddyber, at han tror, modellen bliver ført ud i livet, uanset hvad en ny filmaftale vil indeholde af tiltag.

Nye realiteter for filmbranchen

Hvis Blockbuster bliver en succes, ser Ulf Lund, TDC spille en større rolle i dansk film fremover. Mediedirektøren stiller sig dog kritisk over for branchen og mener ikke, det bør stå mejslet i granit, at dansk film producerer 25 film om året, og at de hver koster 25 millioner kr., siger han til Ekko.

Parallelt med Blockbuster lanceringen gennemfører TDC's YouSee den 1. oktober en fuldstændig omlægning af sin streamingstrategi. YouSee samler al streaming under det nye abonnementsbaserede brand ’YouSee Play’, som både bliver omdrejningspunkt for film, tv og musik.

TDC nedlægger YouBio  

Del artikel

Relaterede artikler

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også