MediaWatch

TDC: 'Blockbuster' bliver trecifret millionforretning

Opdateret. TDC's forventer, at den nye Blockbuster filmtjeneste bliver en succes med en trefiret millionomsætning, hvoraf en væsentlig del vil havne hos danske filmproducenter.

Lanceringen af filmtjenesten Blockbuster, som TDC planlægger skal ske op til jul, kan ifølge TDC's mediedirektør Ulf Lund spille en positiv rolle i fremtidens filmøkonomi.

Hvis den bliver en succes, vil den gavne hele film- fødekæden.

”Vores ambition er, at det her skal blive stort, og der taler vi i hvert fald et trecifret millionbeløb, hvoraf en stor del vil ende hos de danske producenter. Vi har ingen forventninger om, at vi vil være alene på markedet. Men sammen med vores konkurrenter tror vi rent faktisk på, at vi kommer til at lukke en stor del af det hul, der er kommet af det faldende dvd-marked,” siger han til filmmagasinet EKKO.

Det er planen, at premierefilm kommer til at koste 49 kr. at leje og 149 kr. som køb. Begge priser falder derefter over tid.

TDC går efter 'Blockbuster'-lancering op mod jul 

TDC glæder sig forsigtigt over, at Nordisk Film i foråret fremlagde et amerikansk inspireret forslag til et kort såkaldt EST-vindue (Electronic Sell Through = digitalt salg),  hvor film skal kunne købes digitalt af publikum tre og en halv måned efter premieren i biografen. Modellen kan beskrives som ”den digitale afløser for DVD’en”.

Det vil give udbydere som Blockbuster et nyt vindue på to eller tre uger, hvor filmen sælges digitalt inden den overgår til digital udlejning. Det er et skridt i den rigtige retning mod at skabe flere digitale indtægter på film, ifølge Ulf Lund, der overfor MediaWatch uddyber, at han tror, modellen bliver ført ud i livet, uanset hvad en ny filmaftale vil indeholde af tiltag.

Nye realiteter for filmbranchen

Hvis Blockbuster bliver en succes, ser Ulf Lund, TDC spille en større rolle i dansk film fremover. Mediedirektøren stiller sig dog kritisk over for branchen og mener ikke, det bør stå mejslet i granit, at dansk film producerer 25 film om året, og at de hver koster 25 millioner kr., siger han til Ekko.

Parallelt med Blockbuster lanceringen gennemfører TDC's YouSee den 1. oktober en fuldstændig omlægning af sin streamingstrategi. YouSee samler al streaming under det nye abonnementsbaserede brand ’YouSee Play’, som både bliver omdrejningspunkt for film, tv og musik.

TDC nedlægger YouBio  

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Flere historier om mediekoncerners sparerunder, Disneys søsætning af første nordiske produktion og opkøbet af it-medie har alle været med til at præge nyhedshimlen over Mediedanmark i denne uge. Få overblikket her.

Politiken-ledelse nedbringer antallet af fyringer

Fire af de varslede fyringer er nu erstattet med frivillige fratrædelser. Medarbejderne har ”en stærk forventning” om, at de videre forhandlinger vil føre til, at antallet af fyringer ender på nul.

Jyllands-Posten indleder forhandlinger om frivillige fratrædelser

Medarbejderne er vendt tilbage til arbejdet, fordi de oplever, at ledelsen nu åbner for forhandlinger om vilkårene for afskedigelser af seks redaktionelle medarbejdere. Der er indledt individuelle forhandlinger om frivillige fratrædelser, fortæller ansv. chefredaktør Jacob Nybroe.

Poul Madsen trækker sig fra Den Uafhængige

Små tre måneder efter at være tiltrådt som arbejdende bestyrelsesformand og medejer af Den Uafhængige er Poul Madsen stoppet i begge roller. Han fortsætter dog som mediets ”gode ven”.

Jysk Fynske-ledelse genovervejer alle udviklingsprojekter

Mediekoncernens omkostninger stiger med tocifret millionbeløb i 2023, mens indholdssalget er udfordret af inflation og stramme budgetter. Derfor skal alle udviklingsprojekter genevalueres – herunder lokalsatsningen med 24 digitale betalingsmedier, som adm. direktør ikke kan love at holde hånden under.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs