P3 klar med nyheder på Snapchat

DR rykker ud på endnu et social medie for at nå de unge brugere. Målet er 5.000-10.000 Snapchat-abonnenter på P3 Nyhederne inden årets udgang.
Foto: DR
Foto: DR

P3 lancerer "rå, håndtegnede og kortfattede nyheder" på det sociale medie Snapchat, hvor brugerne sender tidsbegrænsede beskeder, "snaps", til hinanden.

Ifølge DR bruger 40 pct. af de 20-29-årige Snapchat. Det er hovedårsagen til , at P3 Nyheder kigger den vej i jagten på en målgruppe, der svigter de traditionelle medier, herunder også de traditionelle sociale medier som Facebook, siger redaktionsleder.

”Facebook har tabt terræn, og for de helt unge er det efterhånden lidt gammeldags. Vi skal møde dem på deres eget medie, og for tiden er det altså Snapchat. Det er et nyt format, så vi er i gang med at prøve nogle ting af, for at se, hvad der fungerer bedst,” siger Stefan Smedegaard Hansen, redaktionsleder på P3 Nyheder, til DR Kommunikations 'Om DR'.

DR's strategiske mål er, at mellem 5.000 og 10.000 abonnerer på P3’s Snapchat-nyheder inden nytår. P3 Nyheder forventer at sende mellem tre og fem snaps med nyheder ud dagligt. Historierne vil i modsætning til traditionelle snaps være tilgængelige i 24 timer, skriver DR.

Også i Norge har pendanten til DR's P3, NRK P3, lanceret Nyheder til de unge på Snapchat.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også