Digital annoncering steg "kun" 380 mio. i 2013

Banner og søgeord udgør 73 pct. af den digitale omsætning, og de to kategorier er stadig motor for digital annoncevækst, men væksten aftog i 2013, konstaterer Danske Medier.

Den samlede digitale annoncering steg i 2013 med lidt over 380 mio. kr., svarende til en fremgang på 8,4 pct. Det viser den årlige Online Markedsstatistik fra brancheforeningen Danske Medier.

Søgeordsannoncering er fortsat vækstmaskinen indenfor online-annoncering og udgør nu 41 pct. af markedet.

"Det går fortsat frem for annonceomsætningen på de digitale medier, men opgørelsen viser også en bekymrende udvikling. Danske online medier mister fortsat terræn til de store udenlandske spillere som Google og Facebook," advarer digital chef i Danske Medier, Allan Sørensen, i en pressemeddelelse.

Han henviser til, at Google Danmark øgede omsætningen med 250 mio. kr. og Facebook med 89 mio.kr.  Til sammenligning opnåede resten af online markedet tilsammen en stigning på 49 mio. kr.

Branchenforeningen Danske Medier noterer, at der i 2013 sås en nedgang på print på ca. 400 mio. kr. Trods fremgang i  digital annoncering er danske mediehuse samlet set presset af faldende annonceindtægter,  påpeger Allan Sørensen.

Rapporten afslører også et marked under fundamental forandring på teknologi og forretningsmetoder. Det automatiseret salg af bannerannoncer udgør efter kun to år allerede udgør 20 pct. af omsætningen.

Mobil-annoncering blev næsten fordoblet i år 2013, mens web-tv udviser en lidt mindre stigning på 63 pct. Men begge områder udgør kun knapt tre pct. af den samlede online annoncering.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også