MediaWatch

Netflix varmer op til europæisk storoffensiv

Netflix har kig på Frankrig og Tyskland efter international medvind. Streamingforretningen er fortsat helt domineret af en stor og stadig stigende amerikansk abonnementsbase.

Netflix gør klar til en betydelig europæisk offensiv i 2014, meddeler selskabets CEO og grundlægger.

Sitet har netop rundet 44 mio. abonnenter på verdensplan. En vækst på fire mio. i 4. kvartal, heraf kom de 2,3 mio. fra USA, skriver fagmediet C21 Media.

I USA voksede kundebasen med 2,3 mio. til 33,4 mio. abonnenter, heraf 31,7 betalende. Netflix internationale forretninger, heriblandt altså de nordiske, voksede 1,7 mio. abonnenter til 10,9 mio., heraf 9,7 mio. betalende. 

Hvor mange af 9,7 mio. er europæiske kunder, er ikke oplyst. En Megafon/DR analyse nåede i efteråret 2013 frem til, at der er i omegnen af 440.000 betalende danske abonnenter.

"Vi planlægger at indlede en betydelig europæisk ekspansion,” skriver han og henviser til nettotilvækst af abonnenter udenfor USA i 2013, der beviser at der er flere internationale muligheder for Netflix," skriver Netflixs CEO Reed Hastings i et brev til aktionærerne.

Netflix findes allerede i Storbritannien, Irland, Holland og Norden, men har nu kig på Frankrig og Tyskland.  Netlfix findes også i Canada og sydamerika, hvor entreen har været lidt sværere, ifølge C21 Media.

Mere fra MediaWatch

Ekstra Bladet overhaler B.T. på trafikmåling i juni

Der blev for første gang i flere år trukket flere sidevisninger og besøgende til ekstrabladet.dk end konkurrenterne på B.T. i juni måned. Chefredaktør tror på B.T.s generobring af førerpositionen, og målt på unikke brugere og besøgstal har B.T. halet ind på konkurrenten.

EM-sponsor lægger penge i dansk fodboldmedie

Bold.dk’s redaktionelle dækning af EM i kvindefodbold har fået en saltvandsindsprøjtning fra Visa igennem kampagnen ”The Equal Sponsorship”, som skal bringe dækningen op på niveau med herrefodbold.

B.T. henter ny journalistisk chef fra Frihedsbrevet

Videochef på Frihedsbrevet og tidligere video- og podcastredaktør på Ekstra Bladet rykker videre til B.T., hvor hun skal udvikle og drive det snart 100 pct. digitale medies journalistik mod nye formater.

Læs også

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs