Web: Flere nyhedsmedier rykker op i top 50

Flere nyhedsmedier rykkede op i top 50 i august - samtidig kommer en række sites godt gennem lanceringen af betalingsmur. Se hvem her.

Nyhedsmedierne rykkede på nettet i august - nogle på trods af nye betalingsmure, andre godt hjulpet på vej af omlægninger og relanceringer.

For et af tidens mest neglebidende-provokerende spørgsmål - vil brugerne æde ideen om brugerbetaling eller flygte - er august-tallene gode nyheder.
 
Flere nyhedsmedier har fastholdt vækst og brugertal trods krav om login og betaling.

Her er de nye i top 50

Den mest markante vækst stod Metroxpress for. Mx.dk, der blev relanceret sammen med avisen i april, er rykket ind på top 50 med stormskridt efter at have ligget blandt boblerne de seneste måneder. I forhold til sidste år har Mx.dk øget trafikken med 274 pct. og lander med 202.000 brugere på top 43.

Også Billed-Bladet, der for nylig overhalede Se og Hør som det mest læste ugeblad på print, blander sig nu i top 50. Bladet rykker med en vækst på 22 pct. ind på plads nr. 46 og følger dermed i fodsporene på Seoghoer.dk, der er det mest læste ugeblad online og Aller Medias digitale flagskib.

To specialmedier har også meldt sig ind i top 50. Helt ny er Ingeniøren, der har taget et skridt fremad på 28 pct. - nok til at give sitet en plads som nr. 49 på listen - mens Computerworld.dk meldte sin ankomst i juni, efter huset har samlet alle mediebrands under Computerworld.dk.

Betalingsmure holder skansen

For Jv.dk, der siden juni har krævet login for det meste stof (men først betaling efter tre måneders prøveperiode), har omlægningen indtil videre hverken kostet brugere eller besøg. Antallet af brugere ligger knapt 40 pct. over sidste år.

Berlingskes B.dk, der i midten af august lancerede sin brugertaling og nu kræver abonnement efter 10 klik, er heller ikke mærket indtil videre (heller ikke i sidevisninger), men går frem i august. Til gengæld må søstersitet Business.dk, der også er omfattet af betalingsmuren, æde en tilbagegang på 14 pct.

Bt.dk, der fortsat er gratis ud over Plus-konceptet,  har høstet 8 pct. flere brugere af at få Sporten.dk under sig. Ikke overvældende i betragtning af Sporten.dk's styrke, men nok til at sikre Bt.dk brugertal over en million.

Politiken.dk løfter sig også i antal brugere i august, selvom betalingsmuren, der siden maj har krævet abonnement efter 25 klik, tærer på sidevisningerne.

Borsen.dk, hvor det længe har krævet abonnement at læse det meste,  har i august vundet 11 pct. flere brugere. 

Jyllands-Posten, der introducerede sin Premium-model i november sidste år, holder augusttrafikken med et brugertal, der ligger 13 pct. over samme periode sidste år. Det gælder dog ikke erhvervssitet Epn.dk, der taber 3 pct. af trafikken.

Udgiver-udskiftning

På udgiversiden sender stor tilbagegang Microsoft ud af top 10. Her er Aller Media, Fynske Medier i stedet gået en plads frem siden august sidste år, og Jobindex nu med Computerworld.dk er ny på 10. pladsen.

Øverst er stillingen uændret med JP/Politikens Hus i spidsen efterfulgt af Eniro (med Krak.dk), Berlingske Media, DR, DMI og TV 2 Net, der trods Tv2.dk's vækst i foråret ikke som samlet koncern har trukket flere brugere til i forhold til sidste år.   

Web: Top 50 sites august 2013 

Web: Udvikling top 50 august 2013

Web: Top 20 udgivere august 2013

Del artikel

Relaterede artikler

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også