Mollerup: DR svigter egen Facebook-politik

Halvdelen af lyttere og seere er ikke på Facebook, og DR har stadig en tendens til at udelukke dem fra dialog med public service-medierne, lyder ny kritik fra lytter- og seerredaktør Jacob Mollerup.
Foto: Colorbox
Foto: Colorbox

Når DR's værter i programmer henviser til Facebook, nævner de sjældent andre muligheder for at kontakte DR, eller eksempelvis deltage i en debat i forbindelse med programmer, selv om det står i DR's programetik, at de skal gøre det.

Det kritiseres nu af lytter- og seerredaktør Jacob Mollerup.

"Det er kun halvdelen af lytterne og seerne, der er på Facebook, og det må ikke være sådan, at man kun kan finde beskeder og indhold eller deltage i debatten, hvis man er på et kommercielt site, som Facebook i sidste ende er," siger han til Berlingske.

I 2011 påpegede Mollerup, at DR's omgang med Facebook var "gået over gevind". Efterfølgende blev det skrevet ind i DRs programetik, at Facebook kun må være et supplement, og at DRs brug af de sociale medier ikke må have karakter af reklame.

Men det har ikke løst problemet, mener Jacob Mollerup, der er ved at undersøge dets omfang. Han lover en rapport sommerferien.

Mange af DR's Facebook-sider fungerer udmærket, men i praksis har DR svært ved at leve op til det, man selv lover i programetikken, konstaterer han.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også