Den kommercielle tv-sening blandt de unge falder i takt med, at digitale medier ændrer forbrugernes tv-vaner og flytter seerne fra flow-tv, til online tv-sening, hvad enten det er YouTube, catch-up sening på f.eks. dr.dk eller on demand film og serier på f.eks. Netflix.
Nu skal et nyt studie kortlægge, hvad der er op og ned på web-tv's kommercielle potentiale. Det overliggende mål er at sikre ny viden om forbrugersegmenter og potentialet for at kommunikere med dem via web-tv.
Studiet "Web-tv - potentiale og effekt" vil i løbet af de næste par måneder belyse web-tv's muligheder sammenlignet med traditionelt reklame-tv og sker i et samarbejde mellem Ekstra Bladet og mediabureauet Starcom.
"Fremtidens medierådgivning på tv-fronten kræver nytænkning. Derfor har Ekstra Bladet og vi etableret et større analyse setup med deltagelse af 4 annoncører i forskellige kategorier, og den viden, vi får efter post-testen ultimo juni, skal gøre os lidt klogere på fremtiden og hjælpe os med at rådgive vores kunder til den optimale allokering af budgetter mellem tv og web-tv," siger Mette Breith, der er Insight Communication & Research Director i Starcom.
Fire deltagende annoncørers kampagner testes efterfølgende for at vurdere, hvorvidt web-tv har assisteret i ad recall og evaluering for de enkelte kampagner. I post-testen udspørges mindst 500 seere, der har været eksponeret, og 200, der ikke har.