IDG: Støttehop bringer os på niveau med konkurrenter

IDG Danmark-medier som Computerworld står til markant mediestøtteløft. Adm. direktør Søren Queitsch glæder sig over at blive ligestillet med konkurrenter.
Thomas Bo Christensen

Når mediestøtten fremover skal gives til produktion i stedet for distribution, betyder det også flere penge til it-mediehuset IDG Danmark, der bl.a. står bag Computerworld.

Faktisk viser Kulturministeriets beregninger - baseret på 2011-tal - at Computerworld kan se frem til et støttehop fra ca. 120.000 kr. til små 2,7 mio.kr. i støtte.

Samtidig er det også muligt, at andre af medierne i IDG Danmark - som er en del af den store amerikanske koncern International Data Group – kan få støtte. Det gælder Comon og Channelworld (det tidligere CRN, red.), som IDG Danmark overtog fra Mediaprovider i 2011.

Det er ikke så ringe endda, mener adm. direktør Søren Queitsch - men omvendt er det også kun rimeligt, da IDG´s medier har haft et uretfærdigt støtte-efterslæb i forhold til konkurrenterne.

”Overordnet er det enormt positivt, at man går til at give støtte til danskproduceret indhold i stedet for postbude og døde træer. Men selv om vi kommer til at få mere støtte, så er vi i et marked, hvor vi konkurrerer med medier som Børsen og Berlingske på B2B-markedet, og derfor kommer vi i virkeligheden bare op på niveau, så vi får nogenlunde samme betingelser som dem,” lyder det fra Søren Queitsch, der også sidder i bestyrelsen i Danske Specialmedier, FDIM og Danske Medier.

Ændrer ikke økonomien
Han forventer, at mediehuset i alt vil kunne få et sted mellem 2,5 og 3,5 mio.kr. i mediestøtte, når den nye ordning efter planen træder i kraft per 1. januar 2014. 

At det forventede støttebeløb ikke er større, selv om flere af IDG-medier måske får støtte, skyldes, at Søren Queitsch forventer, at der vil komme langt flere støtteberettigede medier ud af busken, når støtteblanketterne skal indsendes, og så bliver IDG´s stykke af kagen mindre.

Selv om 2,5-3,5 mio.kr. stadig er markant mere, end hvad selskabet får i dag, så mener han ikke, at det er noget, der for alvor ændrer økonomien i mediehuset, hvis bruttofortjeneste i 2011 lå på 45 mio.kr., men som før krisen lå på ca. 60 mio.kr.:

”Vi kommer til at få nogle indtjeningsgrader, der er anelse bedre, end hvad de har været tidligere, og vi kan måske også træde lidt hurtigere på speederen på de forskellige områder, vi befinder os på. Men i forhold til vores samlede økonomi, så gør det ikke den store forskel, må jeg erkende,” siger han og fortæller, at IDG´s redaktionelle udgifter til løn ligger på mellem 12 mio. kr. og 15 mio.kr. om året.

”Når det er sagt, er det et kærkomment bidrag. Det gør, at vi får betingelser som konkurrenterne, og det er vi selvfølgelig glade for. Men det vigtigste er selve tanken bag den nye mediestøtteordning.”

Vanskeligt 2012
Kigger man på de seneste regnskaber ville de op til 3,5 millioner støttekroner dog lune efter en række år i finanskrisens tegn.

De seneste fem år har der kun været sorte tal på bundlinjen to gange: I 2010 med ca. 1,7 mio.kr. efter skat og seneste i 2011, hvor resultatet lød på beskedne 330.000 kr. - et resultat, der var præget af opkøbet af Comon og det tidligere CRN.

Det var derfor forventningen, at 2012 skulle byde på en styrket bundlinje, men ifølge Søren Queitsch så ender året nok med et underskud.

”2012 har været et vanskeligt år for os, ligesom det har været for andre medievirksomheder. Så vi har brugt året på at rydde op og få strømlinet de forskellige processer i huset efter opkøbet. Jeg kender ikke det endelige resultat endnu, men min forventning er, at vi kommer ud med et lille tab,” siger han og fortæller, at mediehuset i forbindelse med oprydningen har skilt sig af med en række medarbejdere i løbet af året, men samtidig også ansat nye, så mediehuset i alt er ”et par stykker færre end sidste år”.

Håber på medvind i 2013 
Heller ikke indeværende år tegner alt for lyst, forklarer Søren Queitsch:

”2013 bliver et vanskeligt år lige som 2012. Det er i hvert fald det, vi indstiller os på. Vi forventer ikke den store vækst i markedet, og jeg forventer, at det for os bliver et stort rundt nul. Kommer der lidt mere medvind, kan det være, at det bliver et plus, men det tør jeg bestemt ikke budgettere med. I stedet har jeg sagt, at det ikke bliver i år, at vi skal tjene de store penge på bundlinjen, men til gengæld bruger vi en del kræfter på fortsat at produktudvikle og finde ud af, hvad vi skal leve af i fremtiden,” lyder det fra den adm. direktør, der tilføjer:

”Men jeg har den store fordel, at vi er ejet af en meget, meget velfungerende organisation, så vi kan tillade os at have lidt mere tålmodighed også omkring produktudvikling i forhold til så mange andre. Det har også gjort, at vi har kunnet konsolidere os på et tidspunkt, mens markedet var nede,” siger Søren Queitsch med henvisning til den amerikanske ejer, der i 2011 havde indtægter for mere end 3 mia.dollar. 

Søren Queitsch tilføjer, at selv om der ikke er nogen umiddelbare opkøbsplaner, så vil han heller ikke afvise, at IDG kan finde pengepungen frem, hvis det rigtige medie kommer til salg.

- TBC

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også