Webtrafik i december: JP efter Premium

Jyllands-Posten lancerede i december betalingsdelen Premium på Jp.dk og Epn.dk. Se hvordan trafikken her og på de øvrige top 50 sites udviklede sig.

Efter Midtjyske Medier lancerede deres betalingsmur på de lokale nyhedssites i november, fulgte Jyllands-Posten med Jp.dk og Epn.dk trop i begyndelsen af december med sin betalingsmodel, Premium.

Premium-projektet måtte for alt i verden ikke skade gratistrafikken på JP's sites, meldte chefredaktør Jørn Mikkelsen i forbindelse med lanceringen. Den målsætning har avisen haft nogenlunde held med at leve op til, viser de første brugertal fra Danske Medier siden premieren. 

Både Jp.dk og Epn.dk mistede ganske vist brugere i december 2012 i forhold til 2011. Men det var en generel tendens blandt nyhedssiderne, der taber trafik til mobile platforme, og Jyllands-Postens sites bevarede deres position blandt de 50 største websites målt på antal brugere.

Jp.dk er rykket en plads op til nummer 11 i 2012. Men Epn.dk har tabt terræn og er rykket fra plads nr. 18 i 2011 til nr. 21 i 2012.

Erhvervssites tabte brugere i 2012
Epn.dk har også mistet flest brugere procentuelt - 20 pct. - men om det kan knyttes til Premium-lanceringen, vidner tallene ikke om. I hvert fald mistede andre erhvervssites også brugere i december; Business.dk faldt 18 pct., Euroinvestor 50 pct., mens Borsen.dk faldt godt 8 pct.

Hvordan udviklingen har været i mobiltrafikken fremgår ikke af tallene fra Danske Medier. Dels bliver mobilbrugerne på Epn.dk af tekniske årsager ikke målt i øjeblikket, dels har Danske Medier ændret mobilmålingerne i foråret 2012, så tallene ikke er sammenlignelige med tal fra 2011.

Antallet af mobilbrugere på Jp.dk er dog uændret i december 2012 i forhold til november 2012 og ligger lige under en halv million brugere ifølge Mobillisten.

I modsætning til strategien i Midtjyske Medier, der valgte at lukke helt af for gratisterne på netaviserne og har mistet omkring halvdelen af trafikken på den konto, har Jyllands-Posten satset på en både-og model, der ikke har skåret i de gratis tilbud, men i stedet udbygget Jp.dk og Epn.dk med artikler og indhold, der kræver abonnement.

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også