Mobilpung skal revolutionere online betaling

Teleselskabernes kommende fælles mobilbetalings-løsning er også godt nyt for mediehusene, mener Peter Bredgaard, der står i spidsen for udviklingen af den digitale pung.

Det skabte en del overskrifter, da det i november blev annonceret, at de fire store teleselskaber, 3, TDC, Telia og Telenor er gået sammen om at udvikle den betalingsløsning, der for alvor skal gøre mobilen til en pung.

Premieren var den gang sat til sommeren 2013, og den timing ligger fortsat fast, siger adm. direktør Peter Bredgaard, der står i spidsen for det fælles selskab, 4-T Mobile Payments, der skal udvikle og drive betalingsløsningen.

"Det regner vi med, men vi har stadig et halvt års arbejde foran os," siger Peter Bredgaard, der i dag er en af oplægsholderne ved Danske Medier-arrangementet 'App Day'.

Løsningen er da også højaktuel og relevant for medierne, mener han.

"Rigtig mange mediehuse går lige nu og arbejder med at få betalingselementet indarbejdet online. Her vil et betalingsmiddel, der ligger meget tæt integreret i telefonen og andre digitale platforme, være en stor hjælp, fordi brugerne får en meget nem og tæt tilgang til at kunne betale for indhold online," siger Peter Bredgaard.

Apps og web tænkt ind
Udgangspunktet for den betalingsløsning, der brygges på, er sms-betaling, som mange allerede bruger i dag f.eks. til at købe billet til tog, bus eller parkering. Men løsningen rækker videre end det, forklarer han.

"Der er mange, der allerede bruger sms-betaling, og det giver os et godt udgangspunkt at bygge forretningen på, men vi har større ambitioner. Vi vil skabe et betalingsmiddel, der også virker i apps, på mobile platforme og på web og bygge et betalingsmiddel, som alle danskere forholder sig til," siger Peter Bredgaard.

Den store løftestang bliver en digital pung, hvor brugeren både kan hive penge op af fra bankkonto, kreditkort eller få det skrevet på telefonregningen.

"Vi kommer med en mobilpung, hvor du som bruger kan registrere forskellige betalingsmidler. Telefonregningen er ét betalingsmiddel, Dankort eller kreditkort er andre. Vi tager udgangspunkt i sms-betaling, men når vi går live, kommer vi reelt med nye tjenester, der gør, at du meget enkelt også kan betale med Dankort og kreditkort," siger Peter Bredgaard, der uddyber, at apps eller HTML 5-baserede websites automatisk vil kunne registrere, om den enkelte bruger har mobilpungen fra 4-T installeret på mobilen eller Ipad - og automatisk tilbyde brugeren betaling for f.eks. en artikel eller et abonnement med få klik via mobilpungen.

Butikker følger
I første omgang er løsningen målrettet fjernhandel, men planen er, at løsningen også skal kunne bruges i butikker på sigt.

"Det går vi efter, men det bliver ikke i år. Dels skal flere telefoner understøtte en NFC-standard ("near field communication" standard, red.), så telefonen kan aflæse en betalingsterminal, dels skal betalingsterminalerne rulles ud," siger Peter Bredgaard.

Hvor meget, det rent teknisk kommer til at kræve for medier og andre at integrere med løsningen er for tidligt at sige, mener Peter Bregaard, men udgangspunktet er, at det skal være nemt.

Selskabet offentliggør i næste uge, hvilken leverandør der skal stå for den tekniske udvikling af API'en (application programming interface", red.).

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også