1300 har købt sig ind bag Midtjyskes mur

Siden Midtjyske Medier indførte betalingsmur sidst på efteråret, har netaviserne oplevet et stort dyk i trafikken, men også 1300 nye abonnenter.
Thomas Bo Christensen

Det er svært at kalde noget en succes eller fiasko, når man ikke har noget at sammenligne med.

Sådan lyder det fra Midtjyske Mediers øverste chef, Dorthe Carlsen, når hun skal vurdere, om hun er tilfreds med udviklingen for den betalingsmur, som Midtjyske Medier indførte i begyndelsen af november.

Her indførte de regionale netaviser i mediehuset en streng betalingsmur, hvor alt indhold kræver abonnement. Det har betydet et farvel til omkring halvdelen af brugerne, men tal fra begyndelsen af januar viser samtidig, at aviserne samlet har solgt godt 1300 nye abonnementer via deres web-salgskanal, og hvor ”langt de fleste” ifølge Dorthe Carlsen er rene netabonnementer:

Og om det er tilfredsstillende eller ej, er svært at finde et enkelt svar på, fortæller Dorthe Carlsen:

”Det er smaddersvært at sige. Vi er de første, der gør det her herhjemme for lokale medier, så det er ikke nemt at sige, om det er en succes eller bare okay. Men vi er selvfølgelig grundlæggende glade for, at der er ca. 1300, som aktivt har været inde og sige, at vi gerne vil betale for indholdet.”

Ingen mål sat
Af samme grund har ledelsen heller ikke sat specifikke mål for, hvordan abonnementssalget skal udvikle sig.

”Vi har ikke været inde og sætte konkrete mål op, for udenlandske erfaringer viser, at man skal i hvert fald seks måneder hen, før man kan begynde at se nogle tendenser, og derfor venter vi også med at sætte mål op.”

Men selv om onlinetrafikken er faldet kraftigt, så har mediehuset i de første to måneder efter indførelsen af betalingsmuren ”ikke oplevet noget nævneværdigt fald” i onlineannonceringen, lyder det fra Dorthe Carlsen, som dog ikke vil sætte tal på udviklingen.

”Samtidig er vi i den heldige situation, at vi stadig har et site for vores ugeaviser, der er gratis. Og den trafik, vi ikke er i stand til at levere på vores betalingssites, den har vi jo så på vores gratis site. Så vi kan godt få afviklet vores annoncekampagner, som det ser ud nu, men hvordan det kommer til at se ud længere fremme, ved vi ikke.”

Vi må se på prisen
Efter indførelsen af betalingsmuren har Midtjyske Medier sat en pris på digitale abonnementer på 99 om måneden.

Det er således noget mindre end f.eks. Kristeligt Dagblad, der i løbet af efteråret har skruet prisen i vejret for deres digitale abonnementer med det argument, at kvalitetsjournalistik koster penge. Fra tidligere at koste 599 kroner for et årsabonnement lyder prisen nu på 1.945 kroner for et K.dk-abonnement.

Chefredaktør i Midtjyske Medier, Dorthe Carlsen, er enig i betragtningen om, at kvalitetsjournalistik ikke er gratis, men hvorvidt den lavere pris kun er et ”introduktionstilbud”, eller om prisen stiger senere vil hun ikke gisne om:

”Vi har sat en pris nu, og vi er som sagt de første, der gør det her for de lokale titler. Så hvordan vi kommer til at justere prisen for de forskellige titler, det vil jeg ikke lægge mig fast på nu. Vi må have lov til at gøre os nogle erfaringer, og så må vi justere bagefter. Det er jo aldrig noget, der er konstant. Heller ikke priser. På samme måde kan det jo også være, at vi bliver nødt til at justere på selve betalingsmodellen og se, om vi skal blive ved med at have en så bastant betalingsmodel. Det må vi se.”

- TBC

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også