Lund: Information-strategi virker fornuftig

Det er rigtigt for Information at satse på mere brugerinddragelse, mener Jon Lund. Men om det kan skabe flere abonnementer, må tiden vise.
Thomas Bo Christensen

Information relancerer i morgen avisens hjemmeside, hvor fokus bliver på mere brugerinvolvering, sociale medier og på mobile platforme.

Avisens strategi er bl.a., at man vil trække flere brugere ind fra sociale medier som Facebook og involvere dem i debatter, få dem til at dele ud af deres viden og sidste ende få dem til at bestille et abonnement på Information.

Derimod vil det være så som så med nyheder på det nye site, eftersom de sammen med analyser, baggrundsartikler m.m. gemmes bag en betalingsmur. 

Og den vej er ifølge medieekspert Jon Lund den rigtige vej at gå – i hvert fald for Information.

”Modsat de andre dagblade har Information ikke så meget direkte trafik, hvor brugere f.eks. går direkte ind på Pol.dk for at finde nyheder. Til gengæld har Information en masse gode baggrundsartikler, som brugerne kommer frem til via Google eller sociale medier, og på den måde kan de få folk ind, der ikke kender Information i forvejen,” siger Jon Lund med forbehold for, at han endnu ikke har set det nye Information.dk endnu, da det først går i luften i morgen.

Netop åbenheden over for nettet er strategiens styrke, mener Jon Lund, og hvis Information lykkes med at fokusere på enkelte historier, som det er meningen, så mener han også, at det kan generere mere trafik fra de sociale medier.

Samtidig tror Jon Lund også, at Informations ændring fra at være traditionel netavis og til mere at blive et forum kan give incitament til, at brugerne får appetit på et Informations-abonnement. Men om det kan sikre økonomien i mediehuset på sigt, er et andet spørgsmål: 

”Jeg synes, at det lyder som en fornuftig model at satse endnu mere brugerinddragelse. Men om de ting, som kommer til at være på Information.dk er så gode, at de kan få folk til også at betale for et abonnement, det er et godt spørgsmål. Det må tiden vise.”

- TBC

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også