EB: Lukke-knap et must på lange webtv-spot

Brugertolerancen holder ikke til at fjerne lukke-knappen på webtv-spots længere end 10 sekunder, siger Ekstra Bladets internetchef, Peter Strøhemann.

Der er en god grund til at sætte grænsen ved de ti sekunder - når det handler om, hvornår reklamespots på webtv skal have lukke-knap, der giver brugerne mulighed for at lukke reklamebudskaberne og gå direkte til videoklippet på webtv, eller ej.

Det siger Ekstra Bladets internetchef Peter Strøhemann i en kommentar til gårsdagens opfordring fra mediebureauet IUM. Bureauet roste TV 2's initiativ til at give annoncørerne mulighed for at fravælge lukke-knappen på spots på op til ti sekunder, men efterspurgte samtidig, at grænsen blev sat højere ved f.eks. 20 sekunder, så annoncørerne i højere grad kan genbruge deres "normale" tv-spot uden at skulle klippe dem ned.

"Vi har længe kørt med, at annoncørerne kan fravælge lukke-knappen på spots under 10 sekunder, og det ligger fint i tråd med, hvad brugere kan tolerere. Der er stor forskel på længden af de klip, man ser på webtv kontra flowtv. Det er meget kortere klip, brugere ser på webtv, og derfor er deres tålmodighed også kortere i forhold til reklameblokkene på flowtv," siger Peter Strøhemann.

"Vi har kørt brugeranalyser for at finde ud af, hvor grænsen går, og de viste, at 10 sekunder kan brugerne godt tolererer, men ikke mere."

Ifølge IUM er de ti sekunder bl.a. en showstopper for annoncørerne, fordi de færreste vil bruge ressourcer på at klippe tv-spots ned eller producere selvstændige spots til webtv. Men den køber Peter Strøhemann ikke helt.

"Det vælger annoncørerne at gøre i Norge og Sverige. Det er også en bureauopgave at anbefale versionering, og det er ikke særlig krævende. Det er et spørgsmål om at man har det med i planen, når man man går i produktion," siger Peter Strøhemann.

Hos Eb.dk er man på vej med nye annonceformater på web-tv platformen, der bliver introduceret om en måneds tid. Men udviklingsbolden ligger ikke kun hos medierne, mener Peter Strøhemann, der også opfordrer reklame- og mediebureauerne til at blive mere opmærksomme på webtv-formattet og de fordele annoncørerne har her i form af én-til-én kontakt med brugerne og i kraft af have brugeropmærksomheden solo frem for at ligge med andre annoncører i en reklameblok på tv.

"Det bliver spændende at se, om TV 2's initiativ kan være med til at flytte noget," siger Peter Strøhemann, der tror, at det kan få andre til at følge trop, så markedet måske kan nærme sig en standard på nul-lukke-knap tilbuddet.

Hos Berlingske bekræfter annoncedirektør Søren Hyldgaard, at man også her vil kigge på at give annoncørerne muligheden for at fravælge lukke-knappen.

"Ja, det vil jeg overveje," lyder det fra Søren Hyldgaard i et kort mailsvar.

- LR  

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også