2013: Netflix eller YouBio vinder abonnements-slaget

De digitale fagfolk er slet ikke enige om, hvem der om 12 måneder toner frem som vinder af on demand-opgøret, men pilen peger på Netflix.
Per Fanefjord Laursen

Der er rundt regnet 150.000 on demand-abonnenter til deling i efteråret 2013 - muligvis helt op til 300.000, spåede fagfolk på MediaWatch for et par måneder siden.

Men det var før alle var kommet i luften. Det er de nu, og spørgsmålet melder sig, hvem kommer ud af 2013 som vinder - det vil sige med flest abonnenter.

“Det kunne på papiret meget vel være YouBio, der har rammerne til at blive en succes,” siger TV 2 Beeps redaktør David Guldager.

“YouBio har en fin pris, en tilpas godkendt tjeneste, når vi ser på brugervenlighed. Det gælder også hele pakken af serier og film og så muligheden for at kunne få bedre rettigheder i hus gennem C More,“ siger David Guldager, der også hæfter sig ved, at YouBio klart sigter efter den helt brede mediebruger.

Men Netflix skal ikke afskrives, påpeger han:

“Netflix’s tjeneste kan selv de mindst teknikkyndige finde ud af at starte op og udnytte på diverse platforme. Og sammen med en rigtig god pris samt en stærk målgruppe - familien - så vil Netflix ikke dø ud - tværtimod.”

Netflix - måske
Der bliver næppe en ren vinder eller taber om 12 måneder, spår digital trendspotter Christiane Vejlø:

“Ingen af de dansklancerede tjenester imponerer med deres indhold. Hvis jeg skal pege på en mainstream vinder, vil jeg være tilbøjelig til at sige Netflix. En god stor samlet pakke med noget til hele familien. Man får kvantitet for pengene og brugeroplevelsen er absolut den mest solide og så findes tjeneste nemt tilgængeligt på alle platforme fra smartphones og tablets, til Apple tv, SmartTV's og spillekonsoller."

Christiane Vejlø finder, at YouBio ikke lever op til en højere pris på 99 kr. - med mindre man strammer op på både indhold og funktionalitet.

Ude af trit
HBO Nordic har indholdet i form af kvalitetsserier - bare ikke så mange af dem.

"Scroller man til bunden af første side er der simpelthen ikke mere indhold. Til gengæld gemmer hver titel på et stort antal episoder. Indholdet er kun til voksne, hvilket ikke gør HBO Nordic egnet til børnefamilierne. Men HBO's bindingsperiode på 6 måneder virker voldsom og ude af trit med konkurrenterne," siger hun.

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også