Fagfolk: Lukrativ tv-model trues af on demand

Netflix, HBO og YouBios entré truer på sigt med at udhule de store abonnementsindtægter, som kommercielle tv-kanaler nyder godt af i dag.
Per Fanefjord Laursen

Netflix, HBO og YouBios entré i Danmark er en trussel mod forretningsmodellen for traditionel kommercielt tv, vurderer medieprofessor Frands Mortensen, Århus Universitet.

Film og serier fylder meget i fladerne på kommercielt tv - f.eks. SBS-kanalerne - men nu kan man købe dem billigere med en on demand tjeneste, vurderer Frands Mortensen i Politiken.

Det truer den i dag meget lukrative abonnementsmodel, som indbringer tv-selskaberne næsten lige så mange penge som reklameindtægter.

Frands Mortensen spår, at nogle husstande vil fravælge dyre tv-abonnementer og nøjes med små tv-pakker - kombineret med et on demand abonnement på f.eks. Netflix.

Om ti år
P1-programmet 'Mennesker og Mediers' vært Lasse Jensen tror også, at on demand bølgen får konsekvenser for tv-branchen, men han mener, det er på lang sigt.

“Det interessante er, hvad der sker når de her tjenester kommer til at have et større bibliotek og måske selv producere tv-serier. Det her marked vil se meget anderledes ud om 10 år,” siger han til Politiken.

SBS TVs koncernchef Henrik Ravn vil ikke overdrive streamingtjenesternes betydning.

Men han er enig i, at lokaltproduceret tv-indhold - som Netflix m.fl. ikke tilbyder - bliver vigtigere for at flow tv kan adskille sig fra de nye tjenester.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også