Metroxpress.dk skal finde magisk formular

Med mindre end 75.000 månedlige brugere venter der en enorm udfordring for Metroxpress.dk, hvis avisen vil op og blande sig blandt de toneangivende nyhedssites.

Metroxpress A/S blev i sidste måned solgt til schweiziske TAmedia, der meldte ud, at de har ambitioner om at gøre Metroxpress til en "klar nummer et" i markedet - og vinde læsere både til papiravisen og online.

Mens læsertallet på avisen relativt let kan løftes - f.eks. hvis de nye ejere vælger at gå fra to til én udgivelse og sløjfer 24timer for at samle kræfterne om Metroxpress - så ligner det en opgave i ekstremsport-klassen at løfte webdelen.

Metroxpress.dk er med et niveau på knap 75.000 brugere månedligt blandt de mindst besøgte nyhedssites og har en placeringen som nr. 109 på Toplisten fra FDIM/Danske Medier (oktober-tal). Kun Weekendavisen mønstrer færre brugere månedligt blandt de brede landsdækkende nyhedsmedier. Til sammenligning har Dr.dk 1,8 mio. brugere (oktober-tal), Ekstrabladet.dk 1,4 mio. brugere og regionale medier som Fyens.dk og nicheavisen Information.dk omkring 230.000 brugere. 24timer.dk's brugertal figurerer ikke på Toplisten fra FDIM/Danske Medier.

Metroxpress er i gang med at gå web-first redaktionelt og ser her en mulighed for at vinde markedsandele ved at være gratis på ey tidspunkt, hvor flere netaviser er i gang med at indføre brugerbetaling. De store netaviser har imidlertid ikke tænkt sig at smide deres trafikfordel over bord - og indfører modeller, der er designet til at holde mest muligt på gratisterne også. Derudover står gratisavisen over for andre nyhedskonkurrenter, baseret på gtatismodellen som Søndagsavisen.dk og Avisen.dk, der begge har omkring 200.000 brugere. 

Metroxpress nye ejere har meldt ud, at de vil gå efter en yngre målgruppe - og det er måske her de kan finde en nøgle til at få onlineomsætningen op i gear - hvis de kan få Facebook-generationen til at klikke ind på Metroxpress.dk på web og mobil. Lykkes det, kan det til gengæld give ny dynamik - og formentlig en god portion respekt - i markedet.

 

 

Antal brugere for udvalgte nyhedssites det seneste år. Kilde: FDIM/Danske Medier

 

Antal sidevisninger for udvalgte nyhedssites det seneste år. Kilde: FDIM/Danske Medier

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også