SBS rykker ind på gaming markedet

Næste år lancerer SBS Media spilportalen Game Play med rettigheder til spil fra Marvel og Sony Online Entertainment som fundament.

SBS Media etablerer i det nye år det tredje ben i den digitale forretning. Første skridt var on demand-tjenesten NU TV, andet den digitale radioplatform Radio Play, lanceret dette efterår, og i 2013 tager mediehuset skridtet ind på et nyt digitalt forretningsområde med spilportalen Game Play målrettet børn og unge.

"Gaming bliver vores tredje ben, fordi det er det stærkest voksende segment på nettet. Det er også et område, hvor der allerede er en betalingsvilje og samtidig en etableret forretningsmodel, der bygger på en gratisdel og et betalingsunivers. Det er en kombinationen, vi går efter i alle tre digitale ben," siger adm. direktør Henrik Ravn, SBS Media.

Gameplay er baseret på online spil, der allerede er udviklet, fra Marvel og Sony Online, som SBS' ejer ProSiebenSat1 har rettighederne til via ProSiebenSat.1games. Kombineret med markedsføringskræfterne, der ligger i SBS Medias tv-, radio- og netkanaler, udgør det den konkurrencefordel, der skal give SBS Media en plads på markedet.  

"Vi tror på, at vi kan komme ud i det her marked, selvom der er mange konkurrenter, fordi vi har noget rigtig godt indhold og en stærk markedsføringsmuskel. Vi vil kunne skille os ud i den store suppe af spiludbydere, der er i forvejen," siger Henrik Ravn med henvisning til, at SBS Medias forretning grundlæggende bygger på meget skarptskårne, målrettede koncepter, ala Kanal 4 som "kvindekanalen" og 6'eren som "mandekanalen".

Hvorfor er det først nu I går den her vej, når rettighederne har været tilgængelige, og markedet længe har været i vækst?

"For os har det været vigtigt at få struktur på vores VOD tjeneste og komme i gang med Radio Play først. Vi skal også kunne håndtere det markedsføringsmæssigt. Det er den måde, vi altid har arbejdet på - vi lancerer en ting ad gangen og gør det ordentligt. Hvis du lancerer syv ting på en gang, så er der fire, der kikser, og det er ikke nødvendigvis de rigtige fire, der dør."

I spidsen for udviklingen af Game Play-projektet står udviklingschef Hans Van Rijn, SBS Media. SBS står selv for udvikling og markedsføring af platformen, men køber altså online spillene via ProSiebensSat.1 - Game Play forventes at gå online i løbet af foråret 2013.

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også