Betalingsmure må ikke koste trafik

Dagbladene indfører milde betalingsmodeller, der langsomt skal vænne brugerne til at betale for netnyheder - uden at koste trafik.

Betalingsmur plejer at rime på trafiktab. Men både Politiken og Jyllands-Posten forsøger i øjeblikket at konstruere deres betalingsmodeller på en måde, der ikke koster trafik. 

Murene skal vænne brugerne til, at netnyheder er en vare, der koster penge. De skal lokke nogle kernelæsere til at betale for det digitale indhold. Men lige så vigtigt er det, at den gratis trafik ikke daler.

Det var hovedambitionen, da Jyllands-Posten i sidste uge lancerede sin Premium-model: Betalingsmuren omringer kun akkurat det nye ekstra indhold. Det, der hidtil har været gratis, skal fortsat være det.

"Gratistrafikken skal forsvares og må ikke tage skade," sagde ansv. chefredaktør Jørn Mikkelsen

Politiken: Vi forventer ikke et markant fald
Politikens betalingsmodel, der netop er blevet udskudt til 2013,  er også skåret forsigtigt med ambitionen om at fastholde trafik og annonceomsætning. Husets version af New York Times-modellen bliver så mild, at kun de mest flittige brugere vil møde betalingsmuren. 

"Vi forventer ikke noget markant fald, for kun en mindre del af vores læsere vil møde kravet om abonnementsbetaling, nemlig dem, der bruger os mest. Vi tror ikke, at virkningen på vores trafik bliver særlig stor, og derfor tror vi heller ikke, at faldet i vores annonceindtjening bliver markant," siger chefredaktør Bo Lidegaard.

"Det er en af grundene til, at vi har valgt taxametermodellen - for at undgå det store trafiktab. Vi ved jo ikke, hvordan det kommer til at gå. Men vi forventer ikke at sætte lige så meget til på gyngerne, annonceomsætning, som vi vinder på karussellerne, digitale abonnementer," siger chefredaktøren.

Hvor mange artikler, der foræres væk, vil avisen ikke ud med endnu, heller ikke hvordan den gennemsnitlige trafik lige nu fordeler sig mellem Politiken-abonnenter, superbrugere og mere løse læsere på  Politiken.dk.

Avisens digitale chefredaktør, Lars Grarup, har dog tidligere sagt, at det vil være realistisk, at 2 pct. af gratisterne omvendes til betalende gæster - samme konverteringsrate, som New York Times har rapporteret. 

Læserne skal vænnes til netbetaling
Selvom Jyllands-Posten og Politiken har valgt to forskellige betalingskoncepter på nettet - JP tilbyder ekstra indhold mod betaling og Politiken et vist antal læsninger gratis -  er kernen i strategien den samme: At indføre en betalingsdimension baseret på unikt indhold - men uden at sætte trafik og annonceomsætning over styr.

Med tiden - i takt med at læserne bliver vænnet til at betale for digitale nyheder - kan man forvente, at nettet strammes lidt til. At Jyllands-Posten flytter mere indhold om bag Premium-muren. Og at Politiken sænker antallet af gratislæsninger. New York Times sænkede efter noget tid gratisartiklerne fra 20 til 10 om måneden. 

For Midtjyske Medier, der valgte en mere konsekvent strategi og indførte en total betalingsmure på alle sine sites, har det kostet læsere. Avis-huset, der dækker seks regionale nyhedssites, har indtil videre tabt 50 - 60 pct. af trafikken

Berlingske har da også valgt en anden og sandsynligvis mindre trafik-kostbar strategi til B.dk, der efter planen skal have en version af New York Times-modellen.   

- JHT, LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også